Gammellampan

Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Gammellampan

Inlägg av Gösta »

Hej! Gammellampan hamnade oförskyllt under en tråd tulpankupan men från nu, heter den gammellampan. Har börjat med den lite smått. Efter att delar legat i rengöringssoppa (ett danskt recept från förrförra sekelskiftet) lyser delarna med klar mässingfärg. Försökte mig på att göra,(svarva ett nytt vred) men eftersom den ena hälften som jag försökte efterlikna låg dold inne i svarvchucken samtidigt som jag svarvade på den synliga andra halvan, kan ni säkert gissa resultatet, i min ivriga strävan efter att helt efterlikna det jag inte såg, blev resultatet något som inte lämpar sig i bild. Nu har jag gjort en mall att hålla intill , det skulle jag ha gjort från början.Nu är det bara att börja om från början. Tryckmätaren är genomgången. Munstycket var 0,30 och i härdat stål gänan std 5,5mm . Inuti var en strulnätsil intryckt. Rörledningen före munstycket var packad med någon sorts asbetsliknande matrial. Det är väl i den regionen som gasalstringen tar sin början. Stängde igen detta rör noga så att det inte skulle suga åt sig av rengöringsvätskan. Gösta
Bilagor
gammellampan.jpg
gammellampan.jpg (49.41 KiB) Visad 3711 gånger
Gammellampan11.jpg
Gammellampan11.jpg (19.57 KiB) Visad 3711 gånger
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Gammellampan

Inlägg av stepside55 »

Härligt Gösta, alltid roligt att se händigt folk i farten.
Den där rengöringssoppan var inte utan att man blev lite nyfiken på också, delarna blev som nya.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Re: Gammellampan

Inlägg av Gösta »

Hej! Recept på rengöringssoppa det finns i mängd varianter,men ganska likartat. Det är väl bäst att ta det i rätt forum avdelning så att ingen vårte grumse /Gösta
Skriv svar