Blandad kompott

Användarens profilbild
Gösta
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 20:28

Blandad kompott

Inlägg av Gösta »

Hej! Förra fjortondagars perioden var lite omtumlande, i alla fall i lamphänseende. Förutom eldkastaren X-500 kom i min ägo fyra andra lampor. Det började med att min brorson ringde och berättade att han varit på loppis tre dar tidigare och sett en lampa som hette optimus 100N. Är du intresserad var hans fråga. Ja om priset är rätt blev mitt svar,ja vad är det då,undrade brorsonen, jag ger tre hundra om den inte är allt för bucklig,tyckte jag. Det gick ett par dar till och sen ringde telefonen,Den blev din för 20 spänn för pumpen funkade inte. Nu har den fått ett nytt glödnät,och pumplädret ersatt. Den är inte helt kurrant. En grönaktig gloria uppenbarar sig runt strumpan och är kvar tills lampan blivit riktigt varm. Sen ökar och minskar den i ljusstyrka,för att därefter gå ner i effekt som om den var halvpumpad vilket den inte var . Och tanken var till hälften fylld ,så luftkvantiteten var tillgodosedd. Bränslet kan jag inte svara på vad det var. Men det kom nog från en skvätt som tillhörde en fotogenkamin, så heltokigt kunde det nog inte vara ändå. Sedan kom en kund med tre lampor på ett bräde och vi bytte i en klockreparation. Han hade sett några lampor hängande på jobbet, så han drog den riktiga slutsatsen, av att jag gillade den typen av lampor. Hade en Radiuds spritlampa tidigare men den var inte alldeles lika, fastän de hade samma nummer, min tidigare lampa, hade tank i förmässingat utförande och större rund kupa, den som nu kom i min ägo, hade mässingtank och ett litet annat utförande på flamskyddet i påfyllningskorken. 100N.en, hade ett tjockt italienskt glas som var blästrat med texten optimus 100 /Gösta
Bilagor
senaste fynden.jpg
senaste fynden.jpg (64.98 KiB) Visad 3365 gånger
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: Blandad kompott

Inlägg av Nils_S »

Tillykke med høsten. Det er fire sjældne lamper du har fået. Jeg er meget misunderlig. :mrgreen:
Mvh
Nils
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Blandad kompott

Inlägg av stepside55 »

Det var fina lampor, bara att gratulera till fynden. Opal vit kupa också, tycker de är de allra snyggaste. Märkligt hur det kan dimpa ned 4st ovanliga lampor på en så kort period.
lycka till med dem
Joakim
Skriv svar