American Gas Machine hollow wire hänglampa..

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1523
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

American Gas Machine hollow wire hänglampa..

Inlägg av jukka_t »

.

Såg denhär lampan på ebay och bjöd hem den för ett ganska överkommligt pris.

Det är en bensinare som skall ha ett glas som liknar Optimus 930 fast längre/större, jurgen försöker hitta nått som
skall fungera.

Meningen var att när man hängde dessa lampor i taken så skulle man ha en ihålig bensin koppar rör i taken och
tank med pump någon annanstans i huset... låter spännande va? :-)

Min lampa saknar tank och hollow wire röret, dock har jag en nyfunnen tysk lampkompis från CPL som har fått tag
på rör och nipplar, hade tänkt ha en vanlig tank från en kök som jag har liggandes...

Lampan liknar Radius 107 lite men är betydligt längre/större.

Lite bilder

Bild

Bild

Bild

Fått sig en smäll här, hoppas det går att fixa...

Bild

Här ser man resterande stump av hollow wiren...

Bild

Skoj pryl...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: American Gas Machine hollow wire hänglampa..

Inlägg av Christer »

Trevlig pjäs. Jag tror jag såg den på någon av dina bilder från träffen, och funderade på vad det var för något!

Det är väldigt kul med hollow wire-lampor.
Jag hittade inget bra ställe i Sverige med lämpligt kopparrör till mina, men i USA finns det gott om dem.
Jag kollade igenom min gamla e-post och hittade faktiskt några "vinnarmail" från eBay, och samma säljare säljer fortfarande denna tubing på samma annons fast det var flera år sedan jag handlade av honom!
Så om det mot förmodan skulle skita sig med din tyska leverantör kan jag alltså rekommendera denna:
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. ... IF:GB:1120

1/8 tum (lite drygt tre mm) i diameter är alldeles lagom till detta ändamål, och längden på drygt tre meter brukar räcka till enklare visningsobjekt.
Jag köpte även en 15 metersslinga av en annan säljare- Kostnad 60 dollar inklusive frakt, alltså bara 400 kronor, vilket jag tycker är rätt OK.


/Christer
Lilor
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 22:18

Re: American Gas Machine hollow wire hänglampa..

Inlägg av Lilor »

Christer!

Tack för ett bra tips. Jag har några Hollow Wire lampor att testa och har saknat kopparrör till dessa tills nu. Har fått en kontakt i Örebro om möjligen längre 3mm kopparrör, men ditt tips funkar för ett försök just nu. Återigen tack och hälsningar till Orust!

Mvh

/Conny C
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: American Gas Machine hollow wire hänglampa..

Inlägg av Christer »

Ingen orsak Conny! Hoppas på att få se någon av dina "hollow wire"-lampor i drift snart.

En annan grej är anslutningsmuttrarna till lampan och tanken. Mina svenska lampor kör med 10x1 mm gänga, och jag skulle inte bli förvånad om dina också gör det (antar att de är franska ;) ).
Som väl är så använder många bromstillverkare just denna storlek på sina bromsrörsanslutningar, så det är enkelt att få tag på dessa hos en välsorterad reservdelsbutik. Det kanske t.o.m. finns lämpliga i tumstorlek för jänkelampor.
De är dock inte speciellt snygga, så har ni svarv är det bättre att göra en egen variant i mässing. Man måste ju ändå tillverka den lilla anslutningsdetaljen som man löder fast på röret efter att muttern har trätts på.

/Christer
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: American Gas Machine hollow wire hänglampa..

Inlägg av stepside55 »

Ska bli intressant att se den lampan lysa. Personligen skrämmer konceptet mig lite, men det är väl egentligen inte värre än att ha gasledningar i lägenheten.
Vad finns det för några svenska lampor som hade samma ide?

mvh
Joakim
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: American Gas Machine hollow wire hänglampa..

Inlägg av Christer »

Egentligen är kanske gasledningar t.o.m. lite läskigare. Här har vi i alla fall flytande och lätt detekterbart bränsle i ledningen.
Fast i Jukkas fall är ju läskighetsfaktorn lite högre eftersom det handlar om bensin istället för fotogen som väl var det vanligaste på våra inhemska lampor.
Vad finns det för några svenska lampor som hade samma ide?
Det är väl främst Lux och Aladdin man tänker på eftersom de var de största tillverkarna. De hade detta system på en stor del av sitt sortiment, men det fanns en del mindre tillverkare också som använde fristående tank och ledningar till lampan.

/Christer
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: American Gas Machine hollow wire hänglampa..

Inlägg av taxidriver »

Som jg sa till jukka på träffen så använder ju citroeng 3 mm's rör till sina "berömda" hydraulsystem. Jag har en bit på ca 3m liggandes i garaget i koppar/nickel legering.

pm'a mig om det är nån som vil köpa den utav mig
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1523
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: American Gas Machine hollow wire hänglampa..

Inlägg av jukka_t »

.

Plockade ner lampan igår, en stump rensnål satt i munstycket, fick loss den efter ultraljudstvätt av delar, blir tufft
att få den att fungera utan rensnål, får fundera ut nån lösning där...

SL!
Jukka
Skriv svar