Min Lux viktoria "enkelben"

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

.

idag kom den....

Lite smårisig förnickling och så har den fått sig en smäll, men orginal innerglaset är helt.

Fick inte ta´t nån fullbild men här kommer lite detaljbilder:

Brännaren, här fattas nog nån del, har sett en bild på BBL där det finns en lågspridare där...

Bild

Här kan man se att den är lite böjd, fått sig en smäll, har försiktigt riktat denna del, är ganska rak nu.
Bild
Bild
Bild

Tjusigt tanklock...
Bild
Här var det en bukla oxo, detta är något slaggs retur-rör som går tillbaka upp i tanken...
Bild
Bild
Förgasar-röret
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Lite förvånad blev jag när jag bara hade sett den på bild och förväntade mig en lampa i Radois 107 storlek :-)
lampans höd är ca 80cm...

Klart maffig pjäs... fyller på med lite bättre bilder imorgon, han bli mörkt innan jag tog några hel-bilder...

Lampan är nästan komplett, går nog att få den att lysa...


SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av Christer »

Grattis Jukka. Den var inte så många nummer från min enbening. (Den har nummer 2397.)

Den ska du snart ha fått fyr på!
Det enda som behövs som lågspridare är ett finmaskigt stålnät som du formar en kant på för stadga, och sedan skjuter ner i röret.
Om du tycker denna är maffig får du snart skaffa dig en "vanlig" Viktoria. :D
Alltså den symmetriskt lyrformade. Den är nog ytterligare tre decimeter högre än denna modellen.

Lycka till med "skruvandet".

/Christer
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

Christer skrev: Om du tycker denna är maffig får du snart skaffa dig en "vanlig" Viktoria. :D
Alltså den symmetriskt lyrformade. Den är nog ytterligare tre decimeter högre än denna modellen.
Jepp, skall köpa in en sån oxo :-)

Skall jaga tag på ett annat glas under labbandet, lite rädd att det skall hända nått
med orginalet...

Förvärmde den lite igår (utan strumpa), den visade lite tendenser till att tända, men
det blåste så jag la ner det.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

Lite mer bilder.....

Här har jag försökt mig på att göra en lågspridare av stålnät som jag fått av kompisen
Johan som alltid ställer upp när man behöver nått.

Skall försöka hitta nån stång med 25mm diameter för att kunna knacka till den lite snyggare....

Bild
Bild
Bild
Bild

Här hängde jag på en Optimus 200 för att man skall ha en storleksgämförelse...
Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

.

Vid en snabb förvärmning, Ingen strumpa, ett felaktigt glas som inte gick ända upp så visade lampan att han iallafall var
lite intresserad av att lysa :-)

Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av Christer »

Tjusigt. Då ska den säkert fungera klanderfritt när du fixat ett riktigt glas som når ända upp till förgasaren. Du gör förstås rätt som inte äventyrar originalglaset.
Flamspridarnätet verkar dock lite för grovt. De är vara väldigt finmaskiga på dessa lampor, och jag har märkt att lågan inte blir lika snygg om jag sätter i grövre nät.
Det har förstås inte så stor betydelse när du väl hängt på en glödkropp som samlar ihop gaserna, men dessvärre kan lågan också lättare leta sig in bakvägen och ge ett brummande ljud.

Hur är det med bränsleventilen?
Håller den tätt, eller släpper den igenom en smula fotogen så att du måste dränera med bottenventilen under förvärmningsfasen?

/CC
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

Christer skrev: Hur är det med bränsleventilen?
Håller den tätt, eller släpper den igenom en smula fotogen så att du måste dränera med bottenventilen under förvärmningsfasen?
Bränsleventilen läcker, tog ner allt o körde i ultraljudstvätten, hjälpte inte...

Skall jaga ett lämpligt innerglas, skall kolla inne i en butik på linnégatan med mycket fotogenlampsgrejjer imorgon...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av Christer »

Skiter det sig med affären på Linnégatan så rekommenderar jag franska eBay!
Jag har köpt några stycken sådana glas där eftersom fransoserna hade mängder av gasljus när det begav sig, och det verkar som om Lux sneglat på dessa när de gjorde sin Viktoria eftersom de i allmänhet passar som handsken.
Enda skillnaden är att gasljusglasen har en serie med hål nere vid basen av den utbuktade delen.

Sök t.e.x. på orden verre och gaz så brukar de dyka upp.

Några smakprov nedan. Den med tre glas i samma auktion säljer visserligen inte utanför Frankrike enlig texten, men de brukar ändå vara villiga bara man ber snällt:
http://cgi.ebay.fr/VERRE-DE-LAMPE-A-GAZ ... 27be2527ca
http://cgi.ebay.fr/VERRE-DE-LAMPE-A-PET ... 2a13da1b45
http://cgi.ebay.fr/3-VERRES-DE-LAMPE-A- ... 2a13cb479f
Lilor
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 22:18

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av Lilor »

Hej Jukka!

Fin Luxlampa, vill ju gärna se den lysa fint oxå! Jag har en låda med lite olika gasljusglas som Christer pratar om. Skicka mig ett e-mail med måtten på glaset så ska jag se om något av mina passar till din lampa. - conny.gg.carlsson@telia.com -

/Conny C
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

.

Skulle vilja göra rent förgasaren invändigt (värma/blåsa) men vill inte ha sönder nått, sitter en metallpinne
instucken som är lindad med ett mässingsnät, vågar inte dra i pinnen, känns som om den sitter
väldigt hårt i något, men den snurrar...

Skall försöka få fixat den läckande kranen idag, misstänker nån en mindre konstruktionsmiss,
skall jaga vitongummi idag och försöka byta ut en mässingsdel (mot gummi) som jag misstänker
orsakar läkaget...

SL!
Jukka
Skriv svar