Min Lux viktoria "enkelben"
Re: Min Lux viktoria "enkelben"
.
Mekat med Viktorian...
Fick ett glas på posten av Conny, liknande dom som Christer har, passar utmärkt...
Går inge bra.. haft nere förgasaren igen, brännt på med gasol och doppat i kallt vatten, sen har jag haft den i
citronsyrebad, sköjt, in i badet igen, sköljt osv...
Får inte rengjort förgasaren till 100% pga ett mässingsgaller som är intryckt i den tjocka delen som jag inte får
loss och vill inte ha sönder något så jag vill inte slita ut den med våld..
Problemet är såhär:
När jag förvärmer och öppnar kranen vill lampan börja fungera, varm gas kommer ut munstycket och ibland
lyckas jag få en liten låga över lågspridaren, men mängden är för liten (tror jag) och efter ett tag så kommer
ingenting från munstycket...
Det är som om "fotogenet flyr värmen" efter en stunds förvärmning.... Eller så.. stoppar något fotogenflödet
efter några minuters förvärmning...
När jag gjorde rent förgasaren så blåste jag igenom den och det verkadeju inte vara stopp nånstanns...
Har ca 1 liter fotogen i tanken för att få tryck neråt, förvärmer med Connys glas i, kranens funktion
är 100%tig efter rengörning..... nått stoppar fotogenet innuti förgasaren... får plocka ner den igen...
Lite bilder på rengörning av förgasare:
OBS, har inte gett upp.....
SL!
Jukka
Mekat med Viktorian...
Fick ett glas på posten av Conny, liknande dom som Christer har, passar utmärkt...
Går inge bra.. haft nere förgasaren igen, brännt på med gasol och doppat i kallt vatten, sen har jag haft den i
citronsyrebad, sköjt, in i badet igen, sköljt osv...
Får inte rengjort förgasaren till 100% pga ett mässingsgaller som är intryckt i den tjocka delen som jag inte får
loss och vill inte ha sönder något så jag vill inte slita ut den med våld..
Problemet är såhär:
När jag förvärmer och öppnar kranen vill lampan börja fungera, varm gas kommer ut munstycket och ibland
lyckas jag få en liten låga över lågspridaren, men mängden är för liten (tror jag) och efter ett tag så kommer
ingenting från munstycket...
Det är som om "fotogenet flyr värmen" efter en stunds förvärmning.... Eller så.. stoppar något fotogenflödet
efter några minuters förvärmning...
När jag gjorde rent förgasaren så blåste jag igenom den och det verkadeju inte vara stopp nånstanns...
Har ca 1 liter fotogen i tanken för att få tryck neråt, förvärmer med Connys glas i, kranens funktion
är 100%tig efter rengörning..... nått stoppar fotogenet innuti förgasaren... får plocka ner den igen...
Lite bilder på rengörning av förgasare:
OBS, har inte gett upp.....
SL!
Jukka
Re: Min Lux viktoria "enkelben"
Det var ju skit. Men jag är säker på att du löser det hela.
Är du helt hundra på att kranen släpper igenom fotogenet nu? Du kan ju öppna dräneringen och sedan bränslekranen och se om det rinner fram fritt och fint ur munstycket.
Sedan tycker jag nog du ska rycka ut nätet ur förgasaren. Det är säkert rejält skitigt, och även om du lyckats får fritt en stund efter rengöringen med nätet kvar i förgasaren så sätts det snart igen när det börjar flöda bränsle igenom det.
De ska normalt komma ut ganska enkelt, och bara det faktumet att nätet inte vill komma ut lätt indikerar ju att det nog är ganska möckigt därinne...
Du kan egentligen inte göra så mycket skada, och går nätet eller pinnen sönder så är det ju enkla detaljer att nytillverka.
Så här ser det ut:
Är du helt hundra på att kranen släpper igenom fotogenet nu? Du kan ju öppna dräneringen och sedan bränslekranen och se om det rinner fram fritt och fint ur munstycket.
Sedan tycker jag nog du ska rycka ut nätet ur förgasaren. Det är säkert rejält skitigt, och även om du lyckats får fritt en stund efter rengöringen med nätet kvar i förgasaren så sätts det snart igen när det börjar flöda bränsle igenom det.
De ska normalt komma ut ganska enkelt, och bara det faktumet att nätet inte vill komma ut lätt indikerar ju att det nog är ganska möckigt därinne...
Du kan egentligen inte göra så mycket skada, och går nätet eller pinnen sönder så är det ju enkla detaljer att nytillverka.
Så här ser det ut:
Re: Min Lux viktoria "enkelben"
En sak slog mig just!
Dessa självtryckslampor har ju en säkerhetsfunktion som ska hindra tanken från att tömma sig på golvet om lågan skulle slockna, eller förgasningen utebli av någon annan orsak.
Som du märkt så sitter det en gummipackning i tanklocket, vilket kunde tyckas onödigt på en självtryckslampa eftersom tanken måste vara ventilerad mot atmosfären.
Men här ventileras ju tanken via det tunna röret som du kan se följa den nedre delen av lampan och gå in i uppsamlingskärlet i bottnen (den med dräneringsventilen).
Om du har kört med tanklocket stängt och luftningsröret av någon anledning är tätt så kommer fotogenet att sluta rinna ganska snart eftersom bränslet då blir så att säga "hängande" i undertrycket som bildas i tanken.
Luftningsröret går som sagt ner i uppsamlingsbehållaren, och det är här det smarta med funktionen ligger! Om förgasningen upphör så kommer istället flytande fotogen att rinna ur munstycket och börja fylla upp behållaren i botten. Efter en liten stund når denna vätska upp till tankens avluftningsrör, och stänger på så sätt av lufttillförseln till tanken, och vips! Bränslet slutar snart att rinna ur munstycket innan man har en stor pöl på finparketten.
Om du inte har dränerat ur all vätska ur bottenbehållaren så kommer fenomenet som du beskrev att inträda.
Samma sak om luftröret är tätt av annan anledning.
Prova att kör lampan utan tanklocket så att tanken är direkt ventilerad mot atmosfär, så får vi se vad som händer.
Bara en tanke på vad som kan orsaka just att bränslet slutar flöda efter en stund. Jag tycker ändå att du ska ta ut mässingsnätet för inspektion och rengöring eller byte.
/Christer
Dessa självtryckslampor har ju en säkerhetsfunktion som ska hindra tanken från att tömma sig på golvet om lågan skulle slockna, eller förgasningen utebli av någon annan orsak.
Som du märkt så sitter det en gummipackning i tanklocket, vilket kunde tyckas onödigt på en självtryckslampa eftersom tanken måste vara ventilerad mot atmosfären.
Men här ventileras ju tanken via det tunna röret som du kan se följa den nedre delen av lampan och gå in i uppsamlingskärlet i bottnen (den med dräneringsventilen).
Om du har kört med tanklocket stängt och luftningsröret av någon anledning är tätt så kommer fotogenet att sluta rinna ganska snart eftersom bränslet då blir så att säga "hängande" i undertrycket som bildas i tanken.
Luftningsröret går som sagt ner i uppsamlingsbehållaren, och det är här det smarta med funktionen ligger! Om förgasningen upphör så kommer istället flytande fotogen att rinna ur munstycket och börja fylla upp behållaren i botten. Efter en liten stund når denna vätska upp till tankens avluftningsrör, och stänger på så sätt av lufttillförseln till tanken, och vips! Bränslet slutar snart att rinna ur munstycket innan man har en stor pöl på finparketten.
Om du inte har dränerat ur all vätska ur bottenbehållaren så kommer fenomenet som du beskrev att inträda.
Samma sak om luftröret är tätt av annan anledning.
Prova att kör lampan utan tanklocket så att tanken är direkt ventilerad mot atmosfär, så får vi se vad som händer.
Bara en tanke på vad som kan orsaka just att bränslet slutar flöda efter en stund. Jag tycker ändå att du ska ta ut mässingsnätet för inspektion och rengöring eller byte.
/Christer
Re: Min Lux viktoria "enkelben"
.
Tackar för tipsen Christer!
Skall slita ut nätet, göra rent igen och prova utan tanklock....
Denna lampa ärju ingen avancerad konstruktion, måste få igång den
SL!
Jukka
Tackar för tipsen Christer!
Skall slita ut nätet, göra rent igen och prova utan tanklock....
Denna lampa ärju ingen avancerad konstruktion, måste få igång den
SL!
Jukka
Re: Min Lux viktoria "enkelben"
.
En bild säger mer än tusen ord:
Haha!
Nu har jag en superren förgasare !!
Fortsätter med att tillvera att nytt nät men hjälp av en bit jag fick av Björn en gång i tiden...
SL!
Jukka
En bild säger mer än tusen ord:
Haha!
Nu har jag en superren förgasare !!
Fortsätter med att tillvera att nytt nät men hjälp av en bit jag fick av Björn en gång i tiden...
SL!
Jukka
Re: Min Lux viktoria "enkelben"
.
Hjälpte inte :-/
Får öppna upp den imorgon igen...
Kan hända att det nya nätet blev för tätt....
Skall gå igenom kranfunktionen oxo...
Hade inget tanklock på heller.....
SL!
Jukka
Hjälpte inte :-/
Får öppna upp den imorgon igen...
Kan hända att det nya nätet blev för tätt....
Skall gå igenom kranfunktionen oxo...
Hade inget tanklock på heller.....
SL!
Jukka
Re: Min Lux viktoria "enkelben"
.
FRAMSTEG !!!
(Metallnätet är för att jag är lite rädd om glaset)
Tog ut mässingsnätet som jag satte i igår, mässingsnätet är troligtvis för hårt packat.
Nu är jag less på att meka mer denna helg, men i veckan skall jag:
Fixa en bättre lågspridare, lågan ville smita ut till munstycket ett par ggr...
Fixa ett nytt mässingsnät innuti förgasaren för att få en jämn ström av fotogen..
Fick strumpor från Hytta.de i fredags, efter ovanstående fel är fixade så skall jag fundera ut hur
jag får dit strumpan på ett bra sätt...
Film som visar den pulserande lågan och i slutet smiter lågan till munstycket pga för grovt nät i lågspridaren...
http://www.youtube.com/watch?v=f5I87ARZbmc
SL!
Jukka
FRAMSTEG !!!
(Metallnätet är för att jag är lite rädd om glaset)
Tog ut mässingsnätet som jag satte i igår, mässingsnätet är troligtvis för hårt packat.
Nu är jag less på att meka mer denna helg, men i veckan skall jag:
Fixa en bättre lågspridare, lågan ville smita ut till munstycket ett par ggr...
Fixa ett nytt mässingsnät innuti förgasaren för att få en jämn ström av fotogen..
Fick strumpor från Hytta.de i fredags, efter ovanstående fel är fixade så skall jag fundera ut hur
jag får dit strumpan på ett bra sätt...
Film som visar den pulserande lågan och i slutet smiter lågan till munstycket pga för grovt nät i lågspridaren...
http://www.youtube.com/watch?v=f5I87ARZbmc
SL!
Jukka
- stepside55
- Webbplatsadministratör
- Inlägg: 727
- Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
- Ort: Svartö
Re: Min Lux viktoria "enkelben"
Det är riktigt spännande att följa, bra att du dokumenterar väl Jukka.
Jag har dock fortfarande inte riktigt klart för mig vart munstycket sitter? Sitter det nere vid flamspridaren eller uppe efter förgasaren?
mvh
Joakim
Jag har dock fortfarande inte riktigt klart för mig vart munstycket sitter? Sitter det nere vid flamspridaren eller uppe efter förgasaren?
mvh
Joakim
Re: Min Lux viktoria "enkelben"
Munstycket sitter uppe brevid övre delen glaset innuti den flyttbara "bollen", gissar på att bollen är flyttbar för att man skall kunna rensa munstycket...stepside55 skrev:Det är riktigt spännande att följa, bra att du dokumenterar väl Jukka.
Jag har dock fortfarande inte riktigt klart för mig vart munstycket sitter? Sitter det nere vid flamspridaren eller uppe efter förgasaren?
mvh
Joakim
Gasen går alltså neråt först, sen gör den en u-sväng och upp i lågspridaren, "draget" som blir i glaset tack vare att värme stiger uppåt
suger med sig gaserna i u-svängen.... himla skoj konstruktion
SL!
Jukka
Re: Min Lux viktoria "enkelben"
.
Var tvungen att fortsätta meka
Gjorde en ny lågspridare av ett nät som var väldigt finmaskigt, såhär efter test får jag en kä'nsla av att den
är för finmaskig pga mysko beteende vid tändning... den "wooffade" och lågan slocknade flera ggr tills nätet
började glöda, sen verkade den fungera, wooffarna hade kanske kunnat ha sönder ett känsligt glödnät...
Nya finmaskiga glödnätet:
Sen så satte jag i mässingsnät innuti förgasaren igen, tror det blev för mycket, lågan blev för svag tyckte jag...
film igen:
http://www.youtube.com/watch?v=lUkFWtgpFUE
SL!
Jukka
Var tvungen att fortsätta meka
Gjorde en ny lågspridare av ett nät som var väldigt finmaskigt, såhär efter test får jag en kä'nsla av att den
är för finmaskig pga mysko beteende vid tändning... den "wooffade" och lågan slocknade flera ggr tills nätet
började glöda, sen verkade den fungera, wooffarna hade kanske kunnat ha sönder ett känsligt glödnät...
Nya finmaskiga glödnätet:
Sen så satte jag i mässingsnät innuti förgasaren igen, tror det blev för mycket, lågan blev för svag tyckte jag...
film igen:
http://www.youtube.com/watch?v=lUkFWtgpFUE
SL!
Jukka