Min Lux viktoria "enkelben"

Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av Christer »

Du har lite oflyt med storleken på dina nät får jag säga! Du har oturen att antingen få för stor eller för liten masktäthet. Som du har märkt så medger för stort nät baktändning/underförbränning medan för litet hindrar gasflödet.
Du bör ha ungefär 1 mm eller strax däröver. Original är c:a 1,20-1,25 mm (eller 8 trådar per cm).
Tjoa till om du har problem att hitta ett lämpligt nät så kan jag skicka en bit 1 mm till dig. Den funkar bra till detta.

/Christer
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

.

idag fick jag tag på en bit mässingsnät som jag tror kommer fungera både innuti förgasaren och som lågspridare...

När jag skall göra en lågspridare lånar jag en 25mm alutub av dottern som har nån slaggs sminkborste i den, sen
drar jag på den på toppen och drar ett par varv med najtråd runt den och knackar på kanten lite försiktigt
med ett gummibeklätt handtag till en avbitare:

Bild

Sen viker jag upp materialet och klipper av det överblivna med frugans Fiskars sax ;-)





Och slutresultatet monterat o klart:

Bild

Får se om jag orkar börja skruva loss förgasaren igen och sätta i ett nytt nät där oxo...

Var även iväg o köpte en lite "aggressivare" lysfotogen för att kolla om det påverkar nått...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

Christer skrev:Du har lite oflyt med storleken på dina nät får jag säga! Du har oturen att antingen få för stor eller för liten masktäthet. Som du har märkt så medger för stort nät baktändning/underförbränning medan för litet hindrar gasflödet.
Du bör ha ungefär 1 mm eller strax däröver. Original är c:a 1,20-1,25 mm (eller 8 trådar per cm).
Jag tror jag är ganska nära orginalgrovleken på nätet nu...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

.

Gjorde en snabbtest med nya lågspridaren, inga som helst tendenser till att "elden smiter" till munstycket...

Imorgon skall jag byta nätet innuti förgasaren till ett lite grovmaskigare..

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av Christer »

jukka_t skrev:Jag tror jag är ganska nära orginalgrovleken på nätet nu...
Det ser perfekt ut! C.a 20-22 trådar tvärs över totaldiametern på en tum innebär att du hittat samma storlek som originalet. Då förväntar vi oss snart att få se en enbent Lux i fullt sken. 8-)
Dock är det lite vanskligt med mässing därnere p.g.a. smältrisken. Det ska säkert gå bra så länge lågan håller sig direkt ovanför nätet och gasflödet kyler, men minsta underförbränning så finns risk att nätet smälter.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

Christer skrev: Då förväntar vi oss snart att få se en enbent Lux i fullt sken. 8-)
Dock är det lite vanskligt med mässing därnere p.g.a. smältrisken. Det ska säkert gå bra så länge lågan håller sig direkt ovanför nätet och gasflödet kyler, men minsta underförbränning så finns risk att nätet smälter.
Tycker att förvärmningstiden är lite för lång, kan bero på att jag kör lampan utomhus....

Skall hålla lite öga på mässningsnätet...

Sen när den brinner bra så kommer nästa fråga.... hur får man dit en strumpa?, menar, det är ganska mekkigt att få dit glaset redan utan strumpa....

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av Christer »

jukka_t skrev:Sen när den brinner bra så kommer nästa fråga.... hur får man dit en strumpa?, menar, det är ganska mekkigt att få dit glaset redan utan strumpa...
Man börjar med att ta bort hela galleriet (glashållaren) från lampan och sedan montera strumpan i lugn och ro vid köksbordet, eventuellt bränna av den, montera glaset och sedan sätta tillbaks hela enheten på lampan i ett stycke. Då är även strumpan väl skyddad av glaset. Man kan förresten lika gärna bränna av strumpan inne i glaset när allt är monterat för ytterligare skydd mot ev. olyckshändelser under monteringen.
Det går väldigt smidigt. Galleriet är gjort för att lyftas loss från lampan med allt monterat, så det är den normala vägen även om man egentligen bara ska ta bort glaset.

/Christer
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

Christer skrev: Man börjar med att ta bort hela galleriet (glashållaren) från lampan och sedan montera strumpan i lugn och ro vid köksbordet
Ibland är min rädsla för att meka sönder något till min nackdel :-)

Inget Viktoriamek denna helgen, hjälpte grannen med att bygga bastustuga (5 meter från min bastu), såpade
trall på verandorna och var o köpte ved inför vintern.

Skall nog meka lite i veckan tror jag...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

.

Igår bytte jag nätet i förgasaren till ett grövre och provade att starta den, gick inge bra alls...

Får fortfarande en känsla av att något stryper bränsletillförseln när jag börjar förvärma eftersom
när lampan är kall så droppar det fotogen ur munstycket när jag öppnar kranen, sen när jag börjar
värma på så kommer det inget, skall plocka ner kranen och dess delar nån kväll här och gå igenom
dom igen....

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Min Lux viktoria "enkelben"

Inlägg av jukka_t »

.

idag har jag mekat några timmar igen, tog ner förgasaren, tog loss munstycket och blåste igenom den, inga som helst stop, tog
en funktionskoll på kranen, fungerar kanonbra...

Tittade lite på munstycket som ser lite risig ut...

Bild

Rotade i reserdelslådan och hittade et munstycke till ett radius 21 kök vars gänga var ganska
lik Lux munstycket, skruvade dit den lite försiktigt med handkraft och plockade ihop lampan:

Bild

När jag hade plockat ihop lampan så märkte jag att jag hade glömt sätta i nätet i förgasaren men
förvärmde...

Bild

Fick låga ganska snabbt men pulserande, troligtvis pga att nätet saknas i förgasaren, lågan
var betydligt bättre än något jag haft tidigare plus att lampan gick på egen kraft...

Blev lite nyfiken på om lågans storlek verkligen skulle kunna fixa att driva en så stor strumpa
som det vart orginal på denna... har några hårda gasolstrumpor, satte dit ett sånt...

Bild
Bild

Inget vidare starkt ljus och pulserande, men det var nog fösta gången denna lampa lyst
på typ 50 år :-)

Pulseringsintervallen är på ca 2-3 sekunder och då går strumpan max på dessa bilder och
i dalen släcks den nästan, här är en video på pulseringen:
http://www.youtube.com/watch?v=6ht5m2qUMUE

Hålet i orginalmunstycket har större hål än radiusmunstycket som jag labbade med...
Kanju bero på slitage på orginalet...

Skall fundera lite på hor jag går vidare.... måste troligtvis ha ett annat munstycke
och pulseringen måste fixas...

Jag har två stycken stående strumpor som är ganska lika orginalen som vart på Luxen men
vågar jag inte sätta i nån sån pga att dom kostar runt en hundring styck, tänkte sätta i
en sen när lampan känns som om den skulle vara 100% funktionsduglig...

Jaja, nog mekat för denna helg iallafall...

SL!
Jukka
Skriv svar