Coleman 275 Turd fotogenkonvertering.

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Coleman 275 Turd fotogenkonvertering.

Inlägg av jukka_t »

.

Jänkarnas Colemanfuel stiger i pris och trotts att motståndet är stort bland vissa samlare
så har många börjat fotogenkonvertera sina Colemans.

Såg en kille som sålde spritkoppar gjorda för detta ändamål på ebay så jag köpte två stycken.

Funderade på vilken jag skulle konvertera, valet blev min Coleman 275 "turd", den älskade men mest
hatade Colemanlampan om man löser på forum tex Coleman collectors forum ( http://colemancollectorsforum.websitetoolbox.com/ )

Den är hatad pga sin bajsbruna färg ( därav smeknamnet "Turd" ) och pga någon halvfarlig konstruktion av rensnålsmekanismen
där en plastbit kan smälta och göra att lampan flammar upp/ exploderar, det finns tillome en gifanimering som används av
hatarna såfort nån diskuterar The Turd där en gubbe går fram till en 275a, tänder och det exploderar och gubben blir svart i ansiktet :-)

Hittade gifanimeringen som är gjord av Murff på CCF

Bild

Så jag valde 275an, hysta på spritkoppen, förvärmde och det brann... men dåligt, mailade en kille som hette Bruce på CCF och frågade
om hans konvertering, han berättade att han hade bytt ut innehåll på 275 <-> 200A förgasaren... förstår inte varför och frågade inte
utan bytte ut innehållet och det fungerade direkt :-)

Jag tror att problemet med första försöket var att 275 förgasaren var helt slut, full med koks innuti, gjorde rent när
jag bytte till 200A innehållet....



Lite pulserande men vitt o starkt ljus :-)

Ochså bilder naturlish:




Bild
Bild
Bild

SL!
Jukka