Gold Bros. Birmingham

Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Gold Bros. Birmingham

Inlägg av Christer »

Här är en lite udda lampa som kan vara värd att visa upp.
Den är tillverkad av Gold Bros. i Birmingham. Förmodligen under 20-talet.
De använde sig av ett patent från en Arthur Harbord, och det är det patentet som gör lampan lite udda.
Den har en ihålig rensnålsstång där bränslet förs in i bottnen för att föras ut i förgasarröret genom ett antal hål högre upp på rsjälva rensnålsstången. Detta skulle förhindra, eller i alla fall försena, koksbildningen i själva förgasarröret, och göra brännaren enklare att rengöra.
Hur det blev i realiteten med detta vet jag inte, men jag kan i alla fall konstatera att den huvudsakliga nedsmutsningen faktiskt låg inne i rensnålsstången samt den nedre delen av förgasaren där man lossar en stor plugg för att få ut stången, så de kanke inte var helt ute och cyklade ändå.
Det är i alla fall den första lampan som jag har behövt rensa rensnålsstången på. :lol:

(Glöm som vanligt inte att klicka på bilderna så att de kommer upp i sin helhet inne i inlägget.)
fram.jpg
fram.jpg (58.94 KiB) Visad 4958 gånger
bak.jpg
bak.jpg (59.02 KiB) Visad 4958 gånger
rensnål.jpg
rensnål.jpg (103.24 KiB) Visad 4958 gånger
Glaset är förresten ett Coleman som satt på. Det kan mycket väl tänkas att originalet var snarlikt, fast säkerligen opaliserat i så fall.

/Christer
Användarens profilbild
Fyrtorn
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 19:39

Re: Gold Bros. Birmingham

Inlägg av Fyrtorn »

Lampan ser betydligt bättre ut än vad den gjorde förr, fantastisk rengöring! :mrgreen:

/Frank/
Senast redigerad av Fyrtorn den tis 23 dec 2014, 19:19, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Gold Bros. Birmingham

Inlägg av Christer »

Rengöring var rätta ordet, fyrtornet. Det är det enda jag gjort, förutom lite uppriktning av detaljerna, avkoksning av rensnålsstången samt en rejäl genomkörare av förgasarröret med en .30-06-borste.
Jag försöker verkligen att undvika polerande grejer på rariteterna. Särskilt sådana som påskyndar bildandet av stressprickor.
Såpa/diskmedel och vatten. Det duger gott så länge apparaterna har ett skapligt skick under smutsen.

Provkörning imorgon om jag hinner svarva en ny lågspridare. Lampans originalspridare är gjord för hårda glödnät av gasljustypen, som till Radius 107. Bara lite större, och jag har inga sådana.
Tänkte att en flamspridare/näthållare av samma modell som till vanliga pumplampor vore mer lämpligt om man ska kunna använda lampan i framtiden. Ska bara provköra för att se blålågans storlek först.
Om jag ens kommer så långt som till en blålåga...
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Gold Bros. Birmingham

Inlägg av jukka_t »

.

Klart snygga/annorlunda lampa, vet du hur det har sett ut från början?

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Gold Bros. Birmingham

Inlägg av Christer »

Tyvärr inte.
Jag slängde upp den på CPL med förhoppningen att någon från dess tillverkningsland skulle veta mer, men med tanke på vad som skrivits om den andra lampan av den sorten där så antar jag att ingen vet.
Själv är jag rätt övertygad om att den ska ha en liten kupa i ungefär samma fason som Colmanglaset som sitter där nu.
En större opalkupa av vanlig modell kommer ofelbart att vara ivägen för rensnålshandaget. Möjligen kunde det varit en större skärm i tyg eller pergament som gick utanför handtaget, men jag tror nog mer på dem lilla kupan.
Där finns en annan Brittisk lampa av samma typ - "BP Cleary" - och den använder just denna lilla kupan i en annonsbild.

/CC
Skriv svar