Petromax 829

macke117
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 27 nov 2012, 11:50
Ort: Östersund

Petromax 829

Inlägg av macke117 »

Funderar på att köpa en ny Petromax 829? Någon som har erfarenhet av denna lampa?
Ankarman
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 02:50

Petromax 829

Inlägg av Ankarman »

Jag är också nyfiken. Såg att Fogas har både den och tillbehör.

Den är ju fantastiskt läcker i mässing;-)



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
per11
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 13 okt 2012, 11:40
Ort: Norrköping

Re: Petromax 829

Inlägg av per11 »

hej. jag har en sådan, och jag tycker att den är bra. Men den var lite känslig för bränslen, med Petro blå började blandningsröret att glöda och med eldorado tändvätska (säljs av Willys) lyste den svagt. med okq8 lysfotogen lyste den bra. kanske bara någon inställning med blandnings röret som jag har missat.
per
macke117
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 27 nov 2012, 11:50
Ort: Östersund

Re: Petromax 829

Inlägg av macke117 »

Jag köpte mig en Petromax HK 500 i mässing. Den är riktigt fin :)
Har eldat upp ca 5-6 liter bränsle i den. Har använt mig av tändvätska från butiken Dollarstore. Billigt bränsle för 20:- litern.
Inget bränsle att använda för inomhusbruk enligt mig i alla fall då det luktar ganska rejält av det.
Tycker att lampan har ett gulaktigt sken och den flammar något, vet ej om det är bränslet som gör det eller något annat.
Använde ett glödnät som medföljde lampan (Petromax) och har nu bytt till ett glödnät som heter Peerless 24-A 500 CP.
Ger enligt mig ett betydligt vitare sken.

Köpt mig en dunk lysfotogen 20 liter från Alltank nu i veckan men har inte testat det i Petromax lampan. Däremot i en Optimus 1200.
Helt klart luktar det betydligt mindre av det bränslet. Ska bli intressant att se hur Petromax lampan brinner med det bränslet. Lite irritersamt när lampan flammar tycker jag. Någon kanske vet varför?
Skriv svar