Norma-kök med tvärnit i bränslerör

BGilbertP
Kontakt:

Norma-kök med tvärnit i bränslerör

Inlägg av BGilbertP »

Hur bär jag mig åt för att få loss insatsen i bränsleröret till denna?? Den sitter som berget.
Jag har lyckats bryta av öglan i änden på den tvinnade mässingstråden som håller det övriga materialet längre in. Jag vet inte vad det består av. På andra kök med den här funktionen har jag helt enkelt sett att det har varit en tjock tråd av något material, kanske bomull. Det verkar ha beckat ihop alldeles, eller bränt fast, vad vet jag.
Enligt instruktionen som jag hittat på CCS så ska man ju rengöra där ibland, genom att helt enkelt dra ur och göra rent, men det har säker aldrig gjorts. Om man värmer så finns det väl risk att lödningarna vid brännaren lossnar. Men det är kanske enda sättet att komma åt invändigt. Jag vet inte heller om värmning kan vara en lösning.
Lägger upp lite bilder. I instruktionen är det figur (I) som det handlar om och jag har haft hjälp av en tyskspråkig kompis som säger att det ska funka så att man helt enkelt drar ut stången. Den sitter så hårt så jag undrade nämligen om den satt fast monterad.
NORMA-för-forum.jpg
NORMA-för-forum.jpg (379.38 KiB) Visad 5556 gånger
Kök 057.jpg
Kök 057.jpg (74 KiB) Visad 5556 gånger
Kök 058.jpg
Kök 058.jpg (77.52 KiB) Visad 5556 gånger
Kök 059.jpg
Kök 059.jpg (94.88 KiB) Visad 5556 gånger
Kök 060.jpg
Kök 060.jpg (221.79 KiB) Visad 5556 gånger
Kök 061.jpg
Kök 061.jpg (156.09 KiB) Visad 5556 gånger
Jag kanske inte behöver förklara att den går från tanken bort mot brännaren. Om jag fattat rätt ska den här insatsen också ha som funktion att reglera flödet av spriten. Som det är nu finns det praktiskt taget inget flöde.
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Re: Norma-kök med tvärnit i bränslerör

Inlägg av jukka_t »

.

Hade samma problem när jag skulle ha loss insatsen på ett liknande Radiuskök, det var tvärstopp i den, hällde
i 5-56 liknande olja, sen släppte proppen efter några dagar...

SL!
Jukka
BGilbertP
Kontakt:

Inlägg av BGilbertP »

Menar du att det är värt ett försök med 5-56 då? Jag har inget hemma, får skaffa i så fall.
Du skriver 5-56 liknande olja, är det någon special? Har för mig att 5-56 är lättflytande och kanske inte stannar kvar. Det verkar som det kan sippra igenom lite lite när jag försökt med annan vätska.
Fick denna träff vid sökning på 5-56 på biltema, kan det vara något?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... ostlosare/
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

BGilbertP skrev:Menar du att det är värt ett försök med 5-56 då? Jag har inget hemma, får skaffa i så fall.
Du skriver 5-56 liknande olja, är det någon special? Har för mig att 5-56 är lättflytande och kanske inte stannar kvar. Det verkar som det kan sippra igenom lite lite när jag försökt med annan vätska.
Fick denna träff vid sökning på 5-56 på biltema, kan det vara något?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... ostlosare/
Skrev "liknande" eftersom flaskan jag fick av brossan är nån tysk variant av 5-56...

Nån inträngande olja borde fungera...

SL!
Jukka
Skriv svar