TT-spisen, Örebro

Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

TT-spisen, Örebro

Inlägg av Christer »

Jag kunde inte motstå den här rackaren eftersom jag blev så nyfiken på vad den kunde ha för härstamning.
Som synes så kallas den "TT-Spisen", med det sedvanligt luddiga patent-ordet (utan ett egentligt patentnummer) som vissa firmor brukar slänga sig med, samt "Örebro".

Jag undrar om det finns någon som vet vad detta är för ett kök, eller om namnet "TT-Spisen" har varit synligt i något annat sammanhang.
Jag utgår från att det är en bensinare (ej provkört än), och jag utgår även från att det knappast är Svenskt i grunden.
När jag slängde in mitt bud så misstänkte jag att det kanske var en ommärkt jänkare, eller använde de väsentligaste delarna därifrån, men när jag väl fick hem det kändes det faktiskt mera Franskt.
Det är väldigt likt vissa produkter som Succès har gjort, så jag lägger nog mitt bud där.

Det vore trevligt om någon kunde upplysa mig, men oavsett härstamningen så är det ett ganska trevligt kök.

Jag har rengjort förgasarna och nätfiltren som sitter efter respektive tankanslutning och därefter provtryckt (En vanlig Colemanpump passar utmärkt i pumpnippeln), så snart blir det provkörning.
Framifrån
Framifrån
framsida.jpg (71.45 KiB) Visad 14187 gånger
Bakifrån
Bakifrån
baksida.jpg (82.43 KiB) Visad 14187 gånger
Brännardetalj
Brännardetalj
brännare.jpg (89.51 KiB) Visad 14187 gånger
Firmanamn
Firmanamn
tt.jpg (115.56 KiB) Visad 14187 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: TT-spisen, Örebro

Inlägg av jukka_t »

.

Klart trevlig pjäs...

Tycker mig ha sett bild på någon äldre jänkekök som var väldigt lik men
kommer inte ihåg var...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: TT-spisen, Örebro

Inlägg av Christer »

Jo, många bensinare ser snarlika ut, och i USA finns ju flest av dessa.
Men jag håller nog en slant på fransosen ändå. Såvida inte Succés i sin tur snott en amerikansk brännare, vilket givetvis inte är omöjligt.
Emaljering i skumma färger är ju också lite av ett franskt signum.

Kolla här: http://www.spiritburner.com/fusion/show ... t/new/#NEW
Köket i sig är väl inte så likt, men brännardetaljerna är snarlika. Särskilt lågspridaren är i det närmaste identisk, vad det tycks.

Självklart kan alltihop även vara ett hopplock här hemma i Svedala av någon mindre firma/importör.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: TT-spisen, Örebro

Inlägg av taxidriver »

Länken fungerar dåligt. Verkar det som att det går att få tag på delar till dom franska kökena? Ser ju ut som att en lågspridare saknas på ditt kök.
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: TT-spisen, Örebro

Inlägg av Christer »

Det är inget fel på länken. Men det pågår en uppgradering på CCS för tillfället, så siten är nere. Kommer att bli klart under dagen.
Ja, tyvärr saknas ena lågspridaren. Jag har inget stort hopp om att finna en, men jag söker ofta på franska eBay, så vem vet. Tiden får jobba.
Skriv svar