K.F. (KFE) Eriksson Imperator No. 1

Lilor
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 22:18

K.F. (KFE) Eriksson Imperator No. 1

Inlägg av Lilor »

Tjena! Jag hittade nyss ett svenskt kök på en lokal veteranbilsmarknad för en hundring. Jag samlar egentligen inte på kök, men detta såg ut ha lite ålder och skiljer sig lite från andra svenska "standardkök".
Kollade med CCS och kunde identifiera köket som KFE Eriksson Imperator No.1, efter en katalog från 1911. Är det värt att renovera?

Med vänlig hälsning /Conny C
Bilagor
Imperator No 1   z.jpg
Imperator No 1 z.jpg (94.85 KiB) Visad 15621 gånger
Imperator No 1   xxx.jpg
Imperator No 1 xxx.jpg (123.33 KiB) Visad 15621 gånger
Imperator No 1   x.jpg
Imperator No 1 x.jpg (123.16 KiB) Visad 15621 gånger
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: K.F. (KFE) Eriksson Imperator No. 1

Inlägg av taxidriver »

Klart du ska snygga till det. Det kommer att bli en riktig pärla som vilken samlare som helst skulle sukta efter.
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: K.F. (KFE) Eriksson Imperator No. 1

Inlägg av Christer »

Snyggt kök Conny!

Jo, det kan nog behöva en uppsnyggning.
Själv skulle jag förmodligen nöja mig med en omgång vatten och diskmedel/såpa, och ge tusan i polermedel och färg. Fast det ger sig väl efterhand.
Går det att bevara en snygg patina är det alltid trevligast i mitt tycke, men ibland är grejerna så hopplösa att det slutar med en polering och total upprustning lik förbenat eftersom det aldrig blir snyggt med ett mittemellanting, så att säga.
Jag litar på ditt omdöme. 8-)

Du vet givetvis att flamspridaren (lågformsringen) sitter upp-och-ner?
Men jag påpekar det ändå.

/Christer
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: K.F. (KFE) Eriksson Imperator No. 1

Inlägg av taxidriver »

skulle inte lite spissvärta kunna göra susen?
Lilor
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 22:18

Re: K.F. (KFE) Eriksson Imperator No. 1

Inlägg av Lilor »

Tack för era synpunkter! Ska naturligtvis försöka "fixa" till köket, men jag är lite orolig för att det kan bli början på ett nytt samlarområde.
Jag tror att det blir svårt att få bort "fotogenklegget" på tanken och den gröna oxidationen med bibehållen patina; ofta blir mässing flammig istället.
Som Christer säger - tvätta rent och låta det vara eller gå "all in" och putsa upp mässingen helt. Spissvärta går ju bra att använda till gjutjärn,
men jag tror att detta kök är målat i svart.

/Conny C
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: K.F. (KFE) Eriksson Imperator No. 1

Inlägg av taxidriver »

Ja det där med vad man ska lägga sig för på nivå är ju alltid en delikat fråga....Skulle tex jag ha haft den så för att min fru skulle accepterat att den skulle få komma innanför dörrarna hemma så hade "all inn" varit det enda alternativet.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 07:42
Ort: Trollhättan

Re: K.F. (KFE) Eriksson Imperator No. 1

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag tycker att du definitivt INTE skall putsa och polera.
Varmt vatten o såpa, för att få bort lös smuts etc.
Men, där går gränsen.

Nå't av det värsta jag vet är när man ser "hårt polerade" kök/lampor etc för att få dem at se nya(?) ut, men spår (bucklor/repor) av brukandet formligen lyser igenom och inte ens med den godaste viljan i världen kan jag tycka att det är i nyskick detta trots säljaren bedyrande att så är fallet...
Skriv svar