Okänt kök söker identifiering

BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Okänt kök söker identifiering

Inlägg av BGilbertP »

Hej! Jag har kommit över ett i mitt tycke udda kök, kanske ombygge? Jag undrar det. Vet någon något om detta? När jag tittar på symbolen som liknar en båtratt tänker jag på Huskvarna, men det kan vara feltänk, bara en spontantanke. Det enda jag kan se är det som står i gjutgodset på ovansida och i botten. Jag håller just nu på att göra rent rattarna till inställningen, (för flödet av sprit, som jag förmodar är det bränsle som ska gälla här, eller hur??)
men det verkar inte finnas några märkningar där heller. Jag ser heller inget på behållarna.
Hur funkar en sån här konstruktion? Bygger det helt enkelt på självfall så att säga. Vore också tacksam för lite utbildning när det gäller konstruktionen i övrigt, t.ex. hur brännarna fungerar. Med spänd förväntan lägger jag in några bilder och hoppas på någon annans kunnande,/Börje // Jag ser i förhandsgranskningen att bilderna har blivit beskurna, hoppas det funkar ändå.MVH

Jag gör ett tillägg här: Nu har jag gjort rent reglagen och till min häpnad märker jag att endast själva stången är mässing. Jag tyckte vredet verkade så geggigt så jag började göra rent och upptäcker att det är hårt pressad papp! Detta kök verkar primitivt.
Okänt kök 015.jpg
Okänt kök 015.jpg (144.63 KiB) Visad 14348 gånger
Okänt kök 017.jpg
Okänt kök 017.jpg (93.73 KiB) Visad 14348 gånger



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

11-03-16
Efter lite rengöring ser jag att brännarna är av mässing, det gick inte att avgöra tidigare. Trodde faktiskt inte det.
Okänt kök.jpg
Okänt kök.jpg (330.41 KiB) Visad 14332 gånger
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av optipri »

Som man ser på inskriften är det ett Tyskt kök importerat av AB Svens Standard.
Tillverkaren är Hasag, deras logga syns i järnet. Det här köket finns även i 1-lågigt utförande.
Man ser det lite då och då vilket borde säga att det importerades en hel del.
Det måste ju även funnits en unik gjutform för just denna importör.

Bosse
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av jukka_t »

.

Man tycker att det borde ha vart svårt att sälja kök med denna sprit-teknik, tänker på att det såldes Svensktillverkade tryck-kök
vilket har betydligt bättre klös än detta...

Klart trevligt kök annars, gjutjärn -> stabilt....

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av BGilbertP »

Hej! Hade så smått glömt bort det här inlägget. Nu fick jag ju veta en hel del. Även så förklaring till logon. Tack! Jag har ett 1-lågigt som jag har misslyckats med att fixa till. Stopp i bränsleröret. tvärstopp, inget hjälper och jag har lagt det åt sidan. Köket syns på en av bilderna på länken som jag bifogar nedan. Där heter köket Norma, tror iaf att det är samma.... det här är av plåt. Nä, det kanske det inte är, verkar inte vara samma logo, ser bara bilderna just nu och kan inte avgöra.
Jag har gjutjärnsköket i drift efter lite lödningslagning på en av tankarna. Det blir säkert så att när det står ett kärl över lågan så slickar lågan ut och träffar tanken som blir bränt med tiden. Det är skarpa profilveck i underkant strax ovanför där man gängar på tanken på stativet. Tankarna är av väldig tunn mässing.
Jag har en blogg med diverse lek och hobby. Jag länkar till den sida som jag bara påbörjar som handlar om förgasningsapparater. Där finns några bilder på köket i drift.

http://hamsternigunnebo.wordpress.com/b ... apparater/
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av optipri »

Spritkök med självtryck var väldigt populära söderut. Förmodligen pga att dom är enkla att tillverka och tänder snabbt. Dock långt ifrån samma effekt som ett äkta fotogenkök med pump. Norma var en modell som tillverkades av det tyska företaget Barthel som var stora på kök och blåslampor.
Ett exempel nedan. / Bosse
Norma 880 (1) (Large).jpg
Norma 880 (1) (Large).jpg (99.18 KiB) Visad 14139 gånger
Användarens profilbild
René S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 01:37
Ort: Åbyhøj-Danmark

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av René S »

hej GilbertP
Jeg ser at du har problemer med at få dit Norma 10 komfur til at køre.
Jeg har lige renoveret et sådan komfur. Problerne med sprit konfur, er vægen der sidder inde i forgasserrøret,har det med at ruste sammen så den ikke er til at få ud. Det du skal gøre er at skille komfuret ad, skrue ventil håndtaget ud, og slutmuffen der sidder i den anden ende. Vær opmærksom på der sidder en pakning i slutmuffen,skift den.
Nu kan du stikke et stykke 2mm. svejsetråd ind gemmen ventilen, og slå vægen ud med en hammer :D
Du bliver nødtil at lave en ny væge. Det er meget nemt,du laver en ny ved at sno 3 stykker 1 mm ståltråd sammen,den skal være ca.130 mm. lang,se billede.
Du skal bruge alm. bomuldsgarn,og vikler det om gaflerne, som du har lavet i begge ender,den skal være så tyk, så den passer stramt ind i røret. Så bukker du enderne sammen så garnet bliver holt fast. Så er den færdig :lol:
Du stopper den ind i røret,samler det hele,hælder sprit på,forvarmer,lukker op for spritten og så brænder den :D
Bilagor
Norma_10La.jpg
Norma_10La.jpg (345.08 KiB) Visad 14107 gånger
Användarens profilbild
René S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 01:37
Ort: Åbyhøj-Danmark

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av René S »

Hej igen
Jeg fik ikke alle billederne med da de var for store.
Bilagor
her skal den ind
her skal den ind
Norma_10Le.jpg (88.03 KiB) Visad 14107 gånger
Användarens profilbild
René S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 01:37
Ort: Åbyhøj-Danmark

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av René S »

Det går da helt i grams for mig :oops:
det skal du bruge
det skal du bruge
Norma_10Lb.jpg (110.48 KiB) Visad 14106 gånger
Bilagor
Så er den færdig
Så er den færdig
Norma_10Ld.jpg (42.84 KiB) Visad 14106 gånger
Sådan vikles vægen
Sådan vikles vægen
Norma_10Lc.jpg (58.09 KiB) Visad 14106 gånger
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av BGilbertP »

Det här var ju mycket utförligt. Jag ska försöka. Jag förmodar att det inte spelar någon roll från vilket håll man knackar ut veken? Jag kan ju nämna att jag har försök med att lösa upp veken med 5.56 och oljor av olika slag. Den har legat i blöt länge men det funkade inte, därför gav jag upp.
Nu var det ett tag sen och i skrivande stund påminner jag mig hur det såg ut i röret! Det är ju som en ögla i ena ände som jag har lyckats dra sönder i mina desperata försök. Den sitter ju, minns jag nu, tydligt synlig i bakre änden av röret så man får självklart knacka från den sida där ratten ska sitta. Det var det där med minnet ;)

Börje
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av jukka_t »

.

Borde det inte gå att värma röret till nästa glödande så att bommulstråden förkolnade?

Eller kan det vara som i vissa jänkeförgasare att "ludden" är Asbest ??

SL!
Jukka
Skriv svar