Okänt kök söker identifiering

BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av BGilbertP »

Jag vet inte vad ludden är av men jag tror nog att det bara är ren bomull. Så har det sett ut i en del andra liknande sammanhang. Det som är det knepiga tror jag, är att bomullstrådarna sitter fästade i något som kan liknas vid en tvinnad metallspiral, där öglan jag nämnde i förra inlägget är ena änden. Jag vet inte vilken metall den är av, men av det lilla jag kan se verkar det vara mässing. Men det kan kanske bita ihop som om det rostat ihop kanske. Jag vet förstås inte om det är metallen som fastnat, det kanske bara är trådarna som beckat ihop med innerväggen på röret på något sätt.
Men värma kan nog vara en god tanke, jag har själv tänkt så men tvekar för att det är lödda skarvar i på flera ställen. Har tänkt att det trots allt kanske är enda lösningen. Sen får jag i så fall öva mig på lite på att löda om skarvarna.

Börje
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
René S
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 01:37
Ort: Åbyhøj-Danmark

Re: Okänt kök söker identifiering

Inlägg av René S »

Hej igen
Det er rart at kunne hjælpe, som nyt medlem. Det gik noget i grams for mig i går, da jeg skulle lægge billeder ud, men jeg tror nok jeg fandt ud af det :oops:
Du har ganske ret, den skal slås ud fra ventilsiden. Jeg har prøvet at opløse ståltråden, der sidder
inde i vægen, med svovlsyre det hjalp ikke, der er kun den hårde måde.

Til jukka.
Man kan ikke gløde brænderrøret ud, så smelter man sølvlodningerne, og det hele falder fra hinanden:roll:
Problemet er, at vægen er helt omsluttet af rust. Jeg har prøvet at varme på en, jeg har banket ud, den kunne faktisk slet ikke brænde.
Det er muligt at nogle er lavet af asbest, men de 4 stk. jeg har renoveret, er med bomuldsvæge. Kun den ene lykkedes det mig at få hel ud, så det må være et almindeligt problem med gamle spritkomfur.
OPS. Den nye væge, må ikke komme for tæt på brænderen, ca. 30 mm. ellers risiker man at den forkuller.
med venlig hilsen René
Skriv svar