Varmvind

janz
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 17:59

Varmvind

Inlägg av janz »

Hej!

Äger en liten stuga med en fotogen varmvind. Är det någon som vet något om dessa? Funktion, regulatorn, osv
Andreas
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 04 maj 2011, 19:51
Ort: Varberg

Re: Varmvind

Inlägg av Andreas »

Hejsan.

Jag hade en Husqvarna Varm-Vind 1600 i jaktstugan tidigare.

Det var endel jobb med den innan jag fick den att fungera bra.

Finns en tråd på "skogsforum" som guidar lite angående fotogenkaminer. http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=24&t=16398

Det finns nog lite olika modeller som funkar på olika sätt.

Vad jag förstår så är det väldigt viktigt att man håller det rent i systemet och rensar bor sot och koks som bildas med tiden. Även regulatorn kan behöva rengöras.

Vilken modell är det du har? Jag har en bruksanvisning hemma som kanske är till rätt modell.

/ Andreas
janz
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 17:59

Re: Varmvind

Inlägg av janz »

Andreas skrev:Hejsan.

Jag hade en Husqvarna Varm-Vind 1600 i jaktstugan tidigare.

Det var endel jobb med den innan jag fick den att fungera bra.

Finns en tråd på "skogsforum" som guidar lite angående fotogenkaminer. http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=24&t=16398

Det finns nog lite olika modeller som funkar på olika sätt.

Vad jag förstår så är det väldigt viktigt att man håller det rent i systemet och rensar bor sot och koks som bildas med tiden. Även regulatorn kan behöva rengöras.

Vilken modell är det du har? Jag har en bruksanvisning hemma som kanske är till rätt modell.

/ Andreas
Min heter 1500 och jag läste din länk. Den där som sitter i brännaren som sprider ut bränslet fattar jag inte hur den fungerar. Har du instruktion så underbart.

Nu mer låter den betydligt mer. När jag köpte stugan var det bara ett susande och ett litet trevligt gnisslande från luftspjället. Den brinner bra men ljudet borde betyda att den inte går bra.

Just nu är den varm så jag får titta mer underlagen. Så kall var midsommar här.

Trevlig midsommar.
Skriv svar