Försök till rengörning av "kringlan" på förgasaren.

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Försök till rengörning av "kringlan" på förgasaren.

Inlägg av jukka_t »

.

Min Standard 102a fortsätter att lysa lite halvdåligt och efter ett tag blir det svarta fläckar
på strumpan...

Lampan är helt genomgången in i minsta detalj, nytt munstycke/rensnål, testat med fyra olika bränslen
osv osv... inget fungerar..

Rådfrågade Harald och hans förslag provade jag, lite bättre blev det men inte helt 100 ändå...

Men har länge retat mig på att det är svårt att få rent innuti kringlan, några säger att den inte
gör mycket nytta, men... jag tror att den hjälper till o få upp tempen på
fotogenet...

Frågat dom flesta hur man gör rent den och dom flesta har inte haft nån lösning, men när jag
frågade min vän Lars så kom han med ett lysande förslag...
Tryck in en vajjer sa han... vajjermetoden använde jag när jag gör rent den raka delen på
röret, funderade.... får man verkligen in en vajer innuti kringlan??

Lite smått bakfull i morse efter en sväng nere hos brossan igårkväll (öl, whisky och Tequila) kände
jag att inspirationen smög på mig....

Plockade ner 102an i molekyler... lite bilder:

Här är en "innan bild" som visar en av dom svarta fläckarna på strumpan:

.

Bild

.

Vajjern som är en cyckel bromsvajjer från biltema avkapad, här tror jag att man kan få bättre
resultat genom att använda en mopedbromsvajjer, den är något stabbigare...

Bild

.

Med hjälp av en tång och flera finska svordommar fick jag in vajjern...

Bild

.

Sen var det på med borrmaskinen och köra, här får man vara försiktig så att man inte sliter
på munstyckets kontaktyta, men med rätt vinkel på borrmaskinen går det rätt bra...
Körde borrmaskinen först medurs, sen moturs samtidigt som jag förde vajjern fram och tillbaka..

Bild

-

Här var det första som kom ut:

.

Bild

Och såhär såj vajjern ut:

.

Bild

.

Sen hystade jag in den i ultraljudstvätten.

Bild

Och blev glad att jag fick ut ytterligare lite smutsigt vatten:

-

Bild


Monterade ihop lampan och nu har den stått o lyst i nästan en timme utan svart strumpa...
Dock lyser den lite gult, men kommer inte ihåg vad det är för bränsle i den just nu, skall prova
med tändvätskan jag brukar få vitast ljus med när denna tank blir tom.

Svårt att säga om detta med kringelrengörningen löste problemet, men nu vet jag iallafall att
kringlan är hyffsat ren innuti så jag slipper ligga sömnlös för det :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Försök till rengörning av "kringlan" på förgasaren.

Inlägg av jukka_t »

.

Lampan lyste i ca 3 timmar, sen tog soppan slut.

Måste göra en justering av rensnålshöjden, sen blir det mera tester med ett bättre bränsle...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Försök till rengörning av "kringlan" på förgasaren.

Inlägg av stepside55 »

intressant, ska skaffa mig en vajerbit, har några förgasare som jag misstänker kringlorna är igensotade på.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Marninger
Inlägg: 89
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 17:30
Ort: Löddeköpinge

Re: Försök till rengörning av "kringlan" på förgasaren.

Inlägg av Marninger »

Om man misstänker att den inte blir tillräckligt varm borde man väl kunna testa detta antagande genom att tillföra extra värme och se om det blir bättre . . . eller?

Rent praktiskt måste förstås glaset av men sen är det ju inte så svårt att med hjälp av minsta munstycket på gassvetsen eller en liten gasolbrännare ( :oops: ) tillföra lite extra värme till förgasaren.

Har testat detta på en Primus 991, en Optimus 930 och en Optimus 350 som jag haft liknande problem med . . . i inget fall med något verkligt positivt utfall. (I samtliga fall har jag först rensat ur förgasaren, kollat att allt sitter fast, bytt munstycke - bränsle - strumpa etc).

Vad var det då för problem med mina lampor . . . ?

Primusen har blivit bättre men jag fortfarande inte lyckats sortera ut den helt. Misstänker att förgasaren faktiskt är utsliten och måste bytas :? (74 år gammal och hårt använd lampa med kraftigt stukad förgasare när jag fann den). Ny förgasare från FOGAS levererad i veckan men jag har det körigt just nu och har inte hunnit byta och testa.

Optimus 930 blev bra när jag bytte lågspridaren som var sprucken och sedan ökade avståndet mellan munstycke och blandarrör . . . genom att kröka till och lägga en 1,5 mm järntråd mellan hatten och lykthuset . . brinner helt vitt och är just nu en favorit :D

Optimus 350 har jag inte heller lyckats sortera ut helt ännu men den reagerar positivt om man blåser lite svagt in mot blandarröret . . . utan att för den skull bli särskilt mycket bättre om jag höjer det :roll:

Det rör sig i detta fall om en NOS lampa jag fick som julklapp. Kanske kvalitetskontrollen blev sämre mot slutet för skruven som håller blandarröret var åtdragen så hårt att röret deformerats kraftigt, gängan till gashuset utförd på rent kinesisk kvalitetsnivå och lågspridarens gänga är på liknande nivå. :evil:

När jag buklat ut röret en del och "limmat" fast gashus och lågspridare med avgaspasta brinner den utan att sota igen strumpan . . . men inte vitt :cry:
Skriv svar