Renovering av backventiler.

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Renovering av backventiler.

Inlägg av jukka_t »

.

Här kommer en enkel guide i hur man renoverar backventiler.

För några år sen kom jag över ett tjugotal nya backventiler till en löjlig summa, efter
det har jag vart "kung i baren" med dom, såfort jag fått in en ny lampa, ut med backventilen och i med en ny, men
har sparat alla dom gamla, nu när mitt lager börjar tryta så tänkte jag att jag får renovera upp några stycken.

En backventil som läcker kan inte ha många fel, det är en så enkel konstruktion, dom felen jag sett har
varit att gummit är gammelt/torrt eller att fjädern vart av.

Gummit skall ha en diameter av 4.2mm och tjocklek på 3<->4 mm, man kan köpa gummimatta och stansa
egna eller så gör man som jag, går ner till min snälla granne som har bättre verktyg och tigger till sig ett
10 tal. ( Tack till Johan! )

Man kan äver köpa oringmaterial på 4.2 mm och kapa till egna stumpar med ett rakblad, vår vän Locksmith
skrev ett inlägg om detta på Swedlamp för nått år sedan.

Hur du är gör med gummit så måste materialet vara ett som klarar o bada i fotogen år efter år...

Om fjädern är av så plockar man sönder alla sina kulspetspennor man har hemma och hittar en i lämplig längd/diameter där.

Bilder är skoj tycker jag så här kommer några:

Man plockar isär sina renoveringsobjekt:

Bild

Här kan man se varför denna backventil läckte, nån slaggs smuts har vart imellan.

Bild

Här har jag pillat ut gummit:

Bild

Här är ett gäng nystansade gummin:

Bild

Jag var lat och gjorde rent prylarna i ultraljudstvätten, hade i en skvätt ättika i vattnet.

Bild

Här är dom lite renare delarna:

Bild

Aj fan va autofocusen missade på denna bild med ett nytt gummi monterat.

Bild

Och lyckan är total när jag har ett helt gäng med nyrenoverade backventiler:

Bild

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Renovering av backventiler.

Inlägg av taxidriver »

Fina bilder! Har experimenterat lite på detta orådet också. Har inte hittat nån riktigt bra gummisort som inte har svällt efter ett tag.

Har på dom senaste använt vinkork som jag har skurit i "lagom" tjocka skivor och lagt dom på en bit masonit på arbetsbänken och stansat ut dom direkt i mässings hållaren genom att plasera "hållaren på korksivan som ligger på masoniten och därefter pressa med ett hammar skaft eller knacka ytterst försiktigt med en nubbhammare.(gäller att stansa på ett ställe på korken utan defekter). Jukkas metod fungerar nog bättre i längden men det här kan ju vara ett alternativ.

Och när det gäller fjädrarna så brukar jag dra i sär dom en aning för att få upp spänsten i dom i gen om dom verkar lite trötta, men har märkt att om man drar i sär dom för mycke eller får i en fjäder som är för mycke spänst i så kan det bli väldigt trögt att pumpa :?
Skriv svar