Guide -> Byte av glödstrumpa.

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Guide -> Byte av glödstrumpa.

Inlägg av jukka_t »

.

Glödstrumpan är en väldigt känslig sak, man bör kolla att strumpan är hel varje gång innan man tänder en
lampa, kommer inte att gå in på strumpan och dess funktion helt enkelt för att jag inte vet hur det fungerar
i detalj, men lite kort -> i strumpan kommer det in en blandning av förgasad brännbar gas och luft, när
denna fångas in av strumpan och strumpan får lite eld på utsidan så lyser det vitt och starkt.

Strumpor kan inhandlas av Conny på Fogas.se eller på ebay, sökord på ebay för strumpor kan vara tex "lantern mantle"
och strumpor finns även ofta på tradera.se och då kan ett lämpligt sökord vara "glödstrumpa"

Då kör vi:

Såhär ser fästet ut på en Primus 1020, på många lampor är fästet (lågspridaren) i keramik, men det gemensamma
är att dom har en liten kant som man skall pricka med snöret och man skall dra åt ganska hårt för att inte riskera att
strumpan ramlar av, dock inte så hårt att snöret går av.

Fästet:

Bild

Här har jag satt på en strumpa:

Bild

vid inbränning av ny strumpa brukar vissa blöta ner den nya strumpan med t-sprit, jag gör det inte eftersom jag
inte märkt nån skillnad på resultatet, när man skall bränna in en strumpa så skall man göra det utomhus, det ryker
och med dom flesta strumpor är det en giftig rök, eftersom det blåste idag så brände jag min under köksfläkten.

Jag brukar bränna in strumpan utan glas och med en tändare i handen, ser jag att någon sida inte brinner så
tuttar jag på där, detta för att strumpan inte skall bli sne.

Bild

Och när man precis satt en ny strumpa så brukar det av nån anledning brinna lite gult och igenom strumpan.

Har läst att det är rekommenderat att man kör lampan i minst 30 minuter när man satt på en ny strumpa
för att den skall få en bra och jämn form.

Bild

Bild

Alla som har tips i detta ämne, skriv gärna!

SL!
Jukka
Jonas Båge
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 20:59
Ort: Alingsås

Re: Guide -> Byte av glödstrumpa.

Inlägg av Jonas Båge »

Fin och bra guide!
genomförde precis mitt första byte av strumpa på min Optimus 930 (300 c.p)
verkar fungera än så länge!

/Jonas
Skriv svar