Lovade att återkomma med mer bilder när jag testat elektrolys och här kommer fortsättningen:
Efter att ha läst igenon div. trådar på CCS och inventerat tväddmedelshyllan på ICA konstaterade jag att Grummes blek & fläckmedel verkar vara det bästa alternativet för elektrolyten. Verkar vara ungefär samma som "TSP washing soda". Ett labbaggregat som spänningskälla, lite labbkabel, en extra multimeter för att ha koll på strömmen och krokodilklämmor.

En riktigt gammal skiftnyckel som offeranod i första försöket, bytte ut den mot en gammal fil som inte var lika rostig för att få det att fungera. Rost från början var inget bra... Offeranoden (filen) till + och burken till -

Varmt vatten, labbaggregatet på 12V och jag har blandat i ett par teskedar tvättmedel. Från början går ingen ström genom kretsen eftersom det inte finns några laddningsbärare i vattnet. Efetr att tvättmedlet lösts upp börjar det gå ström och jag blandade försiktigt i mer tvättmedel tills strömme var ca. 1A. Ventilation är bra (nödvändigt) eftersom det bildas vätgas i processen.

Efter ca. tre timmar:

Så här såg anoden ut: