Eftersnack för förgasarrör rengörningsguiden.

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Eftersnack för förgasarrör rengörningsguiden.

Inlägg av jukka_t »

Här vill jag ha eftersnacket för guiden för att tråden inte skall bli för stökig...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Eftersnack för förgasarrör rengörningsguiden.

Inlägg av peo »

Bravo Jukka!

Jag brukar inte göra alla stegen, men rätt många av de du visar. Jag brukar elda på med en blåslampa längs röret så det glödgas och tills det slutar ryka / brinna i ändarna. Sen kör jag med en ståltråd i röret och då ramlar det mesta av de obrännbara mineralerna ut. Det blir absolut inte så blankt och fint som i dina bilder, men det verkar duga.

En grej jag haft problem med är att få rent i den spiralformade förgasaren som sitter på en del blåslampor. Ståltrådar matar liksom inte vidare in i spiralen efter ett tag, utan böjs. Jag har prövat olika grejer att trycka in i röret efter att det svalnat, och så här långt kommen verkar det som om plasttråden (diam. 2.5 mm, orange) till trådlien funkar bäst. Den är tillräckligt styv för att inte böjas, men inte så styv att den inte kan följa krökningen. Det är dock fortfarande knepigt, och om någon har ett bättre trix lyssnar jag gärna på det.

Jag har funderat på att "blästra" på insidan med fin sand som man blåser genom röret, men har inte grejer för att testa det.

/P-O
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Eftersnack för förgasarrör rengörningsguiden.

Inlägg av jukka_t »

Lurigt detdär med böjda rör...

Samma med förgasarör till Radius 119 med flera som har "kringlan" runt strumpan, den är nog svår att få ren innuti...

Läst nånstanns att nån använde syra, men .. låter lite riskabelt, men skall prova det nån gång..

Att jag kör så många steg beror på att min biltema gasolvärmare inte riktigt får upp dom graderna
som behövs för att kunna blåsa ur allt sot..

SL!
Jukka
Johannes
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 19:17

Re: Eftersnack för förgasarrör rengörningsguiden.

Inlägg av Johannes »

Glödga så sotet blir lösare och sen ultraljudstvätt? Tänkte prova det i alla fall :-)
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Eftersnack för förgasarrör rengörningsguiden.

Inlägg av stepside55 »

Tror bara ultraljudstvätten funkar där det är vätska, kan nog vara svårt att få in vätska i kringlan?
Värma och kyla banka är min metod, ska inte säga att den är 100%-ig men det blir bättre i alla fall.
Med vänlig hälsning
Joakim
Nilse
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 15 sep 2012, 21:20

Re: Eftersnack för förgasarrör rengörningsguiden.

Inlägg av Nilse »

Tar gärna emot tips på hur jag skall få loss muttern för att kunna lyfta ur det hela ,sitter som fn , har en renoveringsats , 1020 från 1935 ,den skickar ut lågan utanför strumpan (sotar mao kraftigt ) någon som vet varvfelet ligger ...
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Eftersnack för förgasarrör rengörningsguiden.

Inlägg av jukka_t »

Muttrar sitter ofta hårt på gamla lampor, brukar spruta på 5-56 eller likvärdig olja, lossnar till slut.

SL!
Jukka

Nilse skrev:Tar gärna emot tips på hur jag skall få loss muttern för att kunna lyfta ur det hela ,sitter som fn , har en renoveringsats , 1020 från 1935 ,den skickar ut lågan utanför strumpan (sotar mao kraftigt ) någon som vet varvfelet ligger ...
Nilse
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 15 sep 2012, 21:20

Re: Eftersnack för förgasarrör rengörningsguiden.

Inlägg av Nilse »

Drog ner till Biltema , köpte mig en gasolbrännare ,, värmde sen loss , skall köpa mig en läskstång i ca 22 , de jag har är grövre , en med mässingsborste måste vara suverän för att rensa förgasarröret
matti
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 12:41
Ort: Ekeby

Re: Eftersnack för förgasarrör rengörningsguiden.

Inlägg av matti »

Hej alla! Har följt denna och övrig tråd om rengöring av sot. Har med gott resultat använt en Biltema handbromswire för moppe till förgasarkringlan. Har sen använt Biltemas vapen läskstång med mässingsborste. Har blivit bra. Har nu en ny 200 lampas förgasare att kämpa med. Skall värma med min gasolbrännare.
Skriv svar