Brukar ju fira julen hos svärföräldrarna i Smålands mörka skogar. Men under klämdagarna åker jag och frugan till göteborg några dagar och hälsar på bekanta. Nu har vi ju varit i gb flera ggr förr, men lite tips på grejor att göra eller besöka tas gärna emot. Jag är ju inte någon direkt fantast av mellandags rean i butikerna, gör hellre annat.
Fotogenrelaterade saker prioriteras högre givetvis...
T
Vad göra i Göteborg i juletider ?
Re: Vad göra i Göteborg i juletider ?
Om du tycker om räkor så skall du absolut äta räkmacka på Hotell Gothia, längst upp i tornet finns en pub/restaurant där dentomas skrev:Brukar ju fira julen hos svärföräldrarna i Smålands mörka skogar. Men under klämdagarna åker jag och frugan till göteborg några dagar och hälsar på bekanta. Nu har vi ju varit i gb flera ggr förr, men lite tips på grejor att göra eller besöka tas gärna emot. Jag är ju inte någon direkt fantast av mellandags rean i butikerna, gör hellre annat.
Fotogenrelaterade saker prioriteras högre givetvis...
T
serveras, den är dyr! (ca 150:- ) men klart prisvärd, man får väldigt mycket kvalitetsräkor...
Sen så tycker jag absolut att du skall besöka Smörvattnet/Gunnilse (Jag bor där), ca 15km från centrum, där serveras det alltid
kokt Wienerkorv kryddad med lagerblad, peppar och salt och alltid över en fotogenlåga

med finsk senap --> Turun sinappi, ser får man kika på en liten samling lampor och kök ...
Tyvärr är "vinter på Liseberg" stängd i klämdagarna, det kan vara lite halvskoj o se på.
Avenyn är oxo vinterbelyst, men själv tycker jag att detta med Avenyn alltid har vart lite överreklamerad....
SL!
Jukka
Ja va tusan lite wiernerkorv i skenet av någon lampa vore ju inte fel alls. Har du dessutom lite nygräddad finsk surdegs limpa är det ytterligare ett stort plus
(brukar själv köpa det ibland, jag har ju bara knappt 20 mil till grannlandet)
Vet dock ej hur man tar sig till Gunnilse, ska forska lite i det.

Trevligt!tomas skrev:Ja va tusan lite wiernerkorv i skenet av någon lampa vore ju inte fel alls. Har du dessutom lite nygräddad finsk surdegs limpa är det ytterligare ett stort plus(brukar själv köpa det ibland, jag har ju bara knappt 20 mil till grannlandet)
Alla vägar leder till Gunnilse, så det är inga problem att hitta

SL!
Jukka
- ZVEZDA M50
Konstigt ibland vad fort tiden går. Göteborgs besöket bara svichade förbi, vi han med att käka godmat, besöka konstmuséum och se deras ljusshow, antikhallarna lite övrig shopping samt umgås med bekanta.
Men höjdpunkten var nog ändå en privat fotogenguidning inkl fotogenkoktwiernerkorv. Tack Jukka för allt.
Fick dessvärre med mig en ofrivilig förkylning från storstan, så nu blir det några lungna och kurerande dagar i småland innan hemfärd norrut.
/T och U
Men höjdpunkten var nog ändå en privat fotogenguidning inkl fotogenkoktwiernerkorv. Tack Jukka för allt.
Fick dessvärre med mig en ofrivilig förkylning från storstan, så nu blir det några lungna och kurerande dagar i småland innan hemfärd norrut.
/T och U
tomas skrev:Konstigt ibland vad fort tiden går. Göteborgs besöket bara svichade förbi, vi han med att käka godmat, besöka konstmuséum och se deras ljusshow, antikhallarna lite övrig shopping samt umgås med bekanta.
Tiden går fort när man har skoj, och det har vi här på Sveriges framsida

Alltid trevligt att "träffa nån man känner"
SL!
Jukka