Idioter på auktionssiter

Användarens profilbild
Primus981

Idioter på auktionssiter

Inlägg av Primus981 »

Undrar hur folk tänker?

Vill man göra ett bud på en auktionssite så har man, hoppeligen, tänkt igenom hur mycket man är villig att bjuda "osett".
(vid en vanlig auktion är det annorlunda, då kan man åtminstone granska varorna innan budgivning)

Alternativ:
1. Man lägger ett maxbud när man ser auktionen (oberoende av hur lång tid det är kvar) autobud fixar budgivningen.
2. Man snipar, med budrobot, för att hoppeligen undgå att någon hinner bjuda över.
3. Man kör den "hederliga " varianten, alltså man väntar, följer med auktionen och bjuder manuellt i sista sekund.

Alla ovanstående kan jag godkänna även om 2:an är ett otyg (läs "fusk").
3:an fungerar oftast inte på vissa siter (läs Tradera) pga att deras tidsmärkning är undermålig.

Men så finns det budgivare som bara jobbar för säljaren(?) och gör sig själv en björntjänst.
Börjar buda några timmar innan auktionsslutet. Höjer och höjer budet gång efter gång. Till vilken nytta?
Varför lägga ett bud, som inte är ett maxbud? Men det spelar ju ingen roll sas när det finns flera likadana idioter i farten.
Enda detta idiotbudande gör är att det blir dyrare. Och att någon idot bjuder mer än det var tänkt.

Påminner mycket om hur mäklarna jobbar vad gäller försäljning av fastigheter. Hoppas på att någon stackare blir "fartblind"

Finns det annan åsikt i frågan?
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Re: Idioter på auktionssiter

Inlägg av jukka_t »

.

Detta har diskuterats både här och på träffarna.

Ebay och Tradera är svåra att handla från numera och det lär inte bli lättare i framtiden.

Loppisar och stora marknader är betydligt trevligare.

Min "taktik" är att jag lägger ett maxbud, sen får jag prylen eller inte.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
webra

Re: Idioter på auktionssiter

Inlägg av webra »

Jag tycker att budgivningen är ett problem på Tradera.
Ibland kan man misstänka att en del budgivare även är säljare. Nyregistrerad med 0 omdömen alt. 1 - 3 omdömen från samma säljare.

En ändring som jag har fått för mig skulle öka trovärdigheten på Tradera vore:

Tillåt inga fler budgivare än de som bjudit tidigare på samma objekt. Låt den regeln gälla 5 min innan sluttid. Den ändringen tror jag skulle gynna både intresserade budgivare och (seriösa) säljare.

Det skulle stoppa snipingen, och öka intresset från budgivare (seriösa).

Jag har funderat på att delge Tradera mina funderingar. Men vem fan skulle lyssna på mig?

Mvh/Björn
Skriv svar