Sista arbetsdagen innan semestern....

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Sista arbetsdagen innan semestern....

Inlägg av jukka_t »

.

Sitter på jobbet sista arbetsdagen innan semestern, det skall bli så gött med ledighet......

På fredag morgon bär det av med husbil till Norge, Tretten lite ovanför Lillehammer siktar jag på som förstastopp, polaren sa att det var fint fiske där...

Sen blir det en veckas snurrande runt Trollväggen,Trollstigen, Geiranger Jotunheimen...

Skall se om jag hittar bredband på nån camping så skickar jag upp lite bilder...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Re: Sista arbetsdagen innan semestern....

Inlägg av jukka_t »

.

Hällsningar från Trollväggen camping!

Omgiven av flera hundra meter höga nästan lodräta berg, man känner sig liten...

Fyndat lite fotogenrelaterat idag, en skaplig Optimus 111 och en NOS Optimus 1550 tank, 250 NOK...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

En kamera kan inte återge det man ser när man är ute o reser, men här är lite
bilder från min vecka i Norge:

Tretten camping, svårt att se men korna däruppe står i en väldig lutning, här hade det vart kusligt
att se vårens "ko-släpp" :-)

Info om tretten -> http://no.wikipedia.org/wiki/Tretten

Bild

Geiranger, kollar man noga så kan man se vackra Örneveij, vi kom nerför där, motorbromsade
hela vägen men ändå var framfälgarna så varma att man brände sig på dom, nästa gång bromsar
jag ner med 1ans växel där...

Mer info om Geiranger -> http://en.wikipedia.org/wiki/Geiranger

Bild

Trollväggen, en lodrät vägg på 1000 meter, svårt att se det mäktiga i denna bild, men det tar 8-12 dagar
för klättrare att klättra upp för väggen.

Här inträffade något spännande på kvällen när vi låg på campingen under trollväggen, var ute och hörde ett högt brak, lät
som åskan, sen hörda man att stenar slog imot varanda, dock kunde man inte se vart det rasade, men alla på campingen kom
ut sina husvagnar o tält när det small, på morgonen hände samma sak...

Mer info om Trollveggen -> http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_Wall

Bild

Trollstigen, obeskrivlig upplevelse när man får möte med en turistbuss på denna smala väg, det var max 10 cm mellan bussen och min spegel :-)
Sambon som är lite hödrädd såg lite blek ut i nerförsbacken.

Mer info om Trollstigen -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Trollstigen

Bild

jontunheimens nationalpark, 230 toppar över 2000 meter, rätt maffigt, glasgrejjen på bilden var en snurrbar skiva, man kunde peka
in dom olika topparna och sen läste man av på skivan under vad just den toppen hette.

Bild

Geiranger från Dalsnibba ca 1500 meter över havet, det var blåsigt, dimmigt och kallt när vi var där.

Mer info om Dalsnibba -> http://en.wikipedia.org/wiki/Dalsnibba

Bild

Klart trevlig resa!, det är otroligt vackert, man behöver inte ha husbil eller tält, det finns "hytter" precis överallt, priserna på enkla hytter
låg på mellan 150 <-> 250 NOK, sen fanns det finhytter med TV och toa för runt 4-5 hundra.

Priserna pratar många om, det är inte så himla dyrt om man tex går in på Rema 1000 eller Coop o handlar mat och fixar
ihop själv över ett fotogenkök.

Dock tog mina cigatetter slut sista dagen och var tvunget att köpa ett paker Lucky Strike för 76NOK, dvs ca 91 SEK :-)

Dricker man öl eller sprit så bör man ha med det själv..

Vår resa var på 200 Mil totalt.

Har mer bilder ifall ni vill se...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Inlägg av stepside55 »

Härliga mäktiga vyer
Klart vi vill se mer
Joakim
Användarens profilbild
Christer

Inlägg av Christer »

Härliga bilder!
Norge är ett fantastiskt vackert land, och i synnerhet fjordlandskapen.

Jag känner igen de varma fälgarna! :D
Vi körde också Örneveijen ner till Geiranger, och automatlådan förmedlar inte mycket motorbroms ens om man tvångskör den på en lägre växel i nerförsbackarna.
Man borde ta en avkylningspaus halvägs ner...

/CC
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

Det gäller att ha bra bromsvätska och bra bromsar när man ger sig ut i dom backarna.

Det var värre nerförsbackar när vi åkte ner från jontunheimen, men där motorbromsade jag på 2ans växel
så det gick bra..

SL!
Jukka

Christer skrev:
Jag känner igen de varma fälgarna! :D
Vi körde också Örneveijen ner till Geiranger, och automatlådan förmedlar inte mycket motorbroms ens om man tvångskör den på en lägre växel i nerförsbackarna.
Man borde ta en avkylningspaus halvägs ner...
Skriv svar