Varför Taiwan?

Mullemek
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 08:42

Varför Taiwan?

Inlägg av Mullemek »

Jag har länge undrat varför det är så stort intresse för lampor, kök och annat fotogendrivet i Taiwan - någon som vet?

Den här bilden fick jag från en "samlare". Tydligen har man träffar för att visa upp sina senaste fynd.
Bilagor
Skaplig samling.
Skaplig samling.
fotogen-freaks.jpg (54.39 KiB) Visad 6375 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Varför Taiwan?

Inlägg av jukka_t »

Mullemek skrev:Jag har länge undrat varför det är så stort intresse för lampor, kök och annat fotogendrivet i Taiwan - någon som vet?

Den här bilden fick jag från en "samlare". Tydligen har man träffar för att visa upp sina senaste fynd.
"känner" (har aldrig träffat dom) några samlare från Taiwan och Sydkorea, det jag hört är
att dom vuxit upp med Fotogen/Besindrivna apparater, har sett en hel del bilder från deras
träffar, det verkar som om det är nån rikemans-hobby, dom bjuder sjuka priser på ebay och
tradera.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Varför Taiwan?

Inlägg av optipri »

Jaa, den frågan ställer jag mig också. Att döma av grejorna på bilden och priserna på Tradera så finns det gott om kulor.
Jag blev själv kontaktad av en därifrån nyligen och i min enfald gjorde jag en affär privat.
Tyvärr blev det skador i transporten och en dispyt började. Jag menade att köparen borde reklamera till fraktbolaget men icke.
Istället frystes betalningen eftersom han gjorde en claim till Paypal. Deras beslut blev att grejorna skulle returneras till mig.
Men efter en veckas diskussioner, där jag lovat avdrag och andra kompensationer, kommer vi ingen vart.
Han vill köpa mer grejor av mig men vägrar samtidigt meddela PP att släppa mina pengar.
Nog kan man vara dum men inte SÅ dum att jag riskerar att få ytterligare pengar låsta.
Så lyd ett råd, kräv EBAN betalning om ni ska göra affärer med dessa herrar och gå via Tradera eller ebay så det finns en viss säkerhet.
Ärendet är inte avklarat ännu, vi får se hur det slutar.

Bosse
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Varför Taiwan?

Inlägg av Christer »

Attans osis Bosse.
Tack för att du varnar med ett exempel på hur det kan gå. Man blir ju kontaktad lite då och då från främst Taiwaneser, och jag är lite läskad på att göra mig av med några dubletter eftersom de betalar fantasipriser.
Men då gäller det alltså att vara säker på att allt klaffar med betalningen med andra ord.
henrikfred
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 29 dec 2013, 11:12

Re: Varför Taiwan?

Inlägg av henrikfred »

Sett till mig själv så säljer jag inte utanför Norden. Pengarna i sammanhanget spelar liten roll. De flesta av oss har ju ett förvärvsarbete. Varje gång en lampa säljs till Asien så är det också en del av vår industrihistoria som försvinner bort vilket jag tycker är synd.
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Varför Taiwan?

Inlägg av optipri »

Det ligger mycket i det du säger. Naturligtvis vill man att gamla grejor ska bli kvar i landet men samtidigt blir allt mer och mer internationellt.
Själv känner jag att det viktiga är vem som får grejorna. Det finns många seriösa samlare i andra länder som jag bytt mycket grejor med, till allas glädje.
Tyvärr är inte alla lika seriösa, det finns svarta får i den här branschen också.
Då det gäller ren försäljning är det inte samma sak, det känns inte så kul att profitera på sin hobby.
För min del kommer jag att vara mycket restriktiv framöver. Den här gången gick det lyckligtvis bra till slut men ändå ingen rolig historia.
En bidragande orsak är det riskfyllda i frakten. Hos Postnord får man inte ens försäkra grejorna längre, endast nya varor kan man teckna försäkring på.
Så vid en skada blir det garanterat en massa tjafs.
För mig är det ofattbart att ett transportföretag kan jobba på det viset. Själv undviker jag att gynna Danskarna i möjligaste mån.
Exempelvis skulle jag prova att boka en frakt via deras hemsida nyligen, borde vara smidigt och billigt.
Visade sig vara varken eller. 6kg till utanför Europa skulle kosta 2,300kr!!!! Om man lämnar över disk ca 700kr. Med DHL skickar jag 10kg inom Europa för 400 spänn, vari ligger logiken?


Bosse
Skriv svar