Fixa till ett våffeljärn

danbfors
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 21:10

Fixa till ett våffeljärn

Inlägg av danbfors »

Hej
Har kommit över ett klassiskt järn med stöd för trebenta fotogenkök.
Jag har lagt lite tid på att göra rent det och själva järnet kommer jag att bränna på nytt för att få det snyggt, ringen är ju lite rostangripen och det är här jag har mina funderingar.
Ska men bränna den med eller lackar man den bäst med spissvärta eller liknande?

Daniel
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Fixa till ett våffeljärn

Inlägg av taxidriver »

När jag gör i ordning mina gjutjärnsprylar brukar jag köra över dom med en roterande stålborste. Vad beträffande efterbehandling så brukar svärtan komma av sig själv om man använder det ett par gånger, annars så har det funkat bra med vanlig spissvärta på tub. Jag reckomenderar dock inte att använda det på insidan :D
danbfors
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 21:10

Re: Fixa till ett våffeljärn

Inlägg av danbfors »

Tack
Efter som ringen bara är et stöd till laggen så blir det svärta på den då.
Men skulle det inte bli en fin färg på våfflorna med svärta på insidan :)

Daniel
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Fixa till ett våffeljärn

Inlägg av stepside55 »

Sådana blir mina våfflor med automatik :D , så där behövs det ingen svärta för min del. Brukar också köra med vanlig spissvärta på tub annars.
Med vänlig hälsning
Joakim
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Fixa till ett våffeljärn

Inlägg av taxidriver »

Jag har kommit fram till att det blir mindre risk att bränna våfflorna om man har flytande milda istället för smör i smeten. sök på våffeldagen i forumet så skrev jag upp ett recept där som har funkat hur bra som helst.
danbfors
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 21:10

Re: Fixa till ett våffeljärn

Inlägg av danbfors »

Ja det får testas när "renoveringen" är klar och jag har en känsla av att man kommer misslyckas med en hel del i början.
En annan fundering är vilken typ av brännare som är ni tycker funkar bäst, vanlig rytande eller hattbrännare, den finns väl med efektreglering. Jag är kort på ett väl fungerande trebent kök, så det är ju lika bra att försöka få tag i det smidigaste alternativet direkt.
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Fixa till ett våffeljärn

Inlägg av taxidriver »

Gör som oss andra, skaffa en av var sort :D ... Men jag föredrar en tyst brännare i vart fall när jag står med det inne under spisfläkten Sedan är det inte fel med en sk reglerbar brännare med inbyggd rensnålsmekanism, fast det är lite mer pill med dom när det behöver renoveras. En annan fördel med dessa är också att dom är bättre pga att du kan transportera köket med stängd luftskruv och brännare om du ska ta med köket ut på tex fisketuren
danbfors
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 21:10

Re: Fixa till ett våffeljärn

Inlägg av danbfors »

Jag får nog leta efter ett tyst i första hand, renovering osv ska inte vara något jätteproblem då jag har flera såna brännare men då på friluftskök som tillsammans med lampor varit det jag samlat på mig tidigare. Det enda trebenta köket jag har nu är från min fars föräldrahem men tyvärr har tanken spruckit på det och efter som köket är pläterat och sprickan inte är i någon fog så blir det väl varken snyggt eller bra om man ska ge sig på att löda det .....

Daniel
Skriv svar