Dammrenovering

Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Dammrenovering

Inlägg av Lasse T »

Eftersom alla fiskar dog i vinter så bestämde jag mig för att renovera dammen och koppla ihop två dammar som tidigare var åtskilda. Det går en bro över så det syntes inte att det var två separata system men det blir ju enklare att hålla efter en stor vattenmängd än två små.

Det jag har stört mig mest på under dessa 7-8 år vi har haft dammen är allt skräp som hamnar på ytan, så denna gång har jag gjort en egen skimmer av ett 220 liters plastfat. Jag satte pumpen i fatet och en flottör som stannar pumpen om nivån sjunker. Ni ser den på bilderna nedan. Det tycks fungera riktigt bra.

Lasse T

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Dammrenovering

Inlägg av jukka_t »

.

Din damm ser ganska djup ut, har du i fiskarna året runt i dammen?

Min granne stoppar i sina fiskar i en 25 liters plastdunke med hål och slänger i sjön över vintern.

Damm hade vart trevligt, fungerar dock inte för mig, har berg överallt.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Dammrenovering

Inlägg av stepside55 »

Tjusigt Lasse
En bra ide du fick där, riktig snygg lösning.
Min damm blev lite bättre på ytan efter att jag gjorde en liten bäck ned till lilldammen. Jag matar på stora dammen hela tiden sedan rinner det ut i bäcken via ett brädd avlopp, så det är väl en naturlig skimmer. Men jag tror du har bättre effekt med din lösning.

Jag skaffade en liten luftpump som sprutar luft ur två små stenar, den lilla pumpen lyckades hålla isfritt i en liten vak på ca 30cm i diameter i vinter, det räcker för att mina fiskar ska klara sig.

Kul o se dina bilder
mvh
Joakim
Skriv svar