Köpa en ultraljudstvätt, tips och råd önskas

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Köpa en ultraljudstvätt, tips och råd önskas

Inlägg av tomas »

Nu har jag bestämt mig, jag ska köpa en apparat.

Behöver nu bara lite handhavande tips inför köpet.

Undrar bara vilka fotogen relaterade delar man kan köra i tvätten och vilka delar man absolut INTE kan köra i tvätten.
tänker främst på en bra förnickling på en hatt eller tank, eller en knagglig sådan, ren mässing, smådelar, stora delar etc.

Vilket tvättmedel fungerar bäst? har hört att några droppar yes fungerar ypperligt. men finns det andra medel för rejält skitiga delar?

Gärna konkreta tips på apparat önskas också.
Tvätten ska kunna samsas med diverse småverktyg och jaktrelaterade föremål. Så minimum är satt på ca 2.0 liters behållare.
ser att Biltema har en prisvärd(?) 2,5liters. http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-t ... -W-191541/
Conrad och kjell och co har ju också apparater. Någon som har erfarenhet från dessa??

/T
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Köpa en ultraljudstvätt, tips och råd önskas

Inlägg av jukka_t »

Jag köpte Claes Ohlsson lilla tvätt först, sen fick jag en något större proffstvätt av en kompis.

Kan inte skilja på kvaliteten på tvättresultatet även om proffsmaskinen vart 4 tusen dyrare.

Jag har även provat med proffstvättmedel, ser ingen skillnad mot några droppar YES diskmedel.

Jag tvättar endast förgasare och mindre delar typ spritkopp,muttrar,skruvar osv

Förvänta dig inte en superen glänsande del, jag brukar skrubba med lite tvålull efter
på tex förgasaren, sen får man lagom "patina-glans"

SL!
Jukka
bem1965
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 29 apr 2012, 16:54

Re: Köpa en ultraljudstvätt, tips och råd önskas

Inlägg av bem1965 »

Hej,

Jag har den minsta modellen som Kjell säljer.
En fantastisk mackapär att ha! Fler och fler prylar åker en vända i tvätten.
För riktigt skitiga saker är det ett par byten av vatten och Yes som gäller (svartkrutsrevolverns trumma och nipplar).

Om man vill köra saker i lösningsmedel rekommenderar jag att man stoppar prylarna i en glasburk och fyller den med tex fotogen och sätter i tvätten, vars balja fylls med bara varmt vatten.
Vänta bara tills du har en skitig cyckel/MC kedja och ser vad som händer efter ett UL-bad i motorolja/fotogenblandning :mrgreen:

Som ofta ångrar jag lite att jag inte slantade upp och köpte en större tvätt......

/Lars
Skriv svar