Hur långtidsförvarar ni era lyktor?

henrikfred
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 29 dec 2013, 11:12

Hur långtidsförvarar ni era lyktor?

Inlägg av henrikfred »

Jag har en gammal lykta som inte har varit tänd på 60 år och noterade att fabriken hade hällt i lite tunn olja i tanken (för att motverka rost). Bra tanke med tanke på kondens och temperaturskillnader. Antar jag. Oljan var alltjämt tunn och fin när jag hällde ut den men jag såg att lite extra krävdes för att få tanken helt ren. Fullt förståeligt givetvis. Det är gamla lyktor vi talar om.

Med många lyktor och endast ett fåtal igång (med handen på hjärtat) så undrar jag hur ni långtidsförvarar era sällan använda lyktor. För egen del så skakade jag loss T-sprit i några av mina lyktor- följt av hett vatten och sedan gick jag över dem med en kraftfull hårtork. Tunn olja valde jag att strunta i.

En annan fråga som relaterar till rengöring. Jukka har visat på ett par guider (mekaniska) avseende rengöring av tankar. En del medlemmar på CPL forumet förordar ett starkt lösningsmedel (Marine Cleaner- om jag minns det rätt) som en genväg. Kommenterar/nordiska alternativ?
/Henrik
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Hur långtidsförvarar ni era lyktor?

Inlägg av stepside55 »

Själv gör jag inte speciellt mycket. Brukar låta det vara lite fotogen i tanken. Men jag tycker spontant att det verkar väldigt vettigt med lite tunn olja.
Med vänlig hälsning
Joakim
Skriv svar