Vad kan det här vara?

AndersA
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 12:53
Ort: Bro (NV Stockholm)

Vad kan det här vara?

Inlägg av AndersA »

Bland de saker som min för länge sedan bortgångne svärfar lämnade efter sig så har jag en slags kamin gjord i täljsten. Den är ungefär 30 cm i diameter och drygt en meter hög. Själva "eldstaden" har inga luckor eller roster så jag kan inte tänka mig att den varit tänkt att eldas med ved, den är inte heller sotig på insidan. Vad som däremot är frapperande är hur elegant ett fotogenkök passar in, man skulle nästan kunna tro att det är avsikten med pjäsen.

Det enda jag vet om historiken är att den på 1930-talet lär ha använts för att "parkera" blåslampor och liknande i en verkstad som gjorde matsilver samt små gjutarbeten i olika mer eller mindre ädla metaller. Platsen bör ha varit Lieksa eller Nurmes i östra Finland så kanske stenen kommer från den fyndighet som numera producerat bland annat ugnar av märkena Tulikivi och Nunnalahti?

Tyvärr så har jag inget bra foto av hela härligheten, kanske det ändå framgår av toppvyn hur den ser ut. Pjäsen finns vid vår sommarstuga och dit har jag ganska långt så det kan dröja innan jag kan ta bättre bilder.

Vissa påtryckningar har gjorts för att jag ska dumpa åbäket "som bara står och tar plats" men jag tycker att det förtjänar ett bättre öde, dessutom väger det nog uppemot 100 kg så man kastar det ju inte precis hur som helst.
Primus N:o 5 på plats (dock inte helt i mitten)
Primus N:o 5 på plats (dock inte helt i mitten)
P1010436 (Custom).JPG (75.47 KiB) Visad 11344 gånger
Eldstaden sedd underifrån
Eldstaden sedd underifrån
P1010438 (Custom).JPG (91.3 KiB) Visad 11344 gånger
Topplock med kanalanslutning
Topplock med kanalanslutning
P1010435 (Custom).JPG (90.93 KiB) Visad 11344 gånger
Topplocket avlyft så att översta stenvarvet syns
Topplocket avlyft så att översta stenvarvet syns
P1010443 (Custom).JPG (97.31 KiB) Visad 11344 gånger
Topplocket avlyft och med översta stenvarvet lyft litet åt sidan
Topplocket avlyft och med översta stenvarvet lyft litet åt sidan
P1010442 (Custom).JPG (72.18 KiB) Visad 11344 gånger