Vet du effekten på din apparat?

Lasse T

Vet du effekten på din apparat?

Inlägg av Lasse T »

Hej !!

Vi fick ju lära oss hur man beräknar effekten på våra fotogenapparater när vi var i Falköping.

En kompis och jag har lekt lite med detta, och det resulterade i en hemsida där man kan räkna ut och publicera sina resultat.
Det vore kul om ni ville hjälpa till att fylla på databasen då det kan ge oss mycket nyttig information. Man kan t.ex få reda på vilken förbrukning apparaten bör ha om tillräckligt många har testat en liknande. Det kan i sin tur tala om skicket på munstycke mm.

Publicera bara egna mätningar. Det finns även fält för värden enligt tillverkarens datablad vilket ger oss möjlighet att jämföra egna värden med vad tillverkaren uppger.

Detta är "work in progress" så kom gärna med synpunkter och förslag.

http://www.takvam.com/effekt

Glömde skriva att vi beräknat fotogenets densitet till 0.8kg/l. Det verkar vara ett vettigt snitt. Vi har sökt och hittat värden mellan 0.795 till 0.81715.
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Re: Vet du effekten på din apparat?

Inlägg av stepside55 »

trevlig ide, har bara ingen bra våg än, men det kommer väl.
mvh
Joakim
taxidriver

Inlägg av taxidriver »

Finns en vettig digital hushållsvåg på clas ohllson som klarade 10 kg, annars så brukar dom ju inte klara mer än 3 kg.
Lasse T

Inlägg av Lasse T »

Det är ett brkymmer med vågar. Min klarar bara 3 kilo så de stora prylarna får vänta. Annars tycker jag det är väldigt intressant att veta effekten på grejorna speciellt intressant kommer det att bli när vi har byggt upp en databas så vi kan jämföra. Det måste ju vara en bra indikation på skicket också tycker jag. Eller?

Att sedan jämföra verklig förbrukning med det som tillverkaren en gång uppgav kan ju också bli intressant. Om avvikelsen är någonsånär konstant kan vi konstatera att vi antingen behöver ändra på formeln eller att dagens fotogen är annorlunda. Nu slog det mig att vi nog bör ha ett fält för bränsle också. Någon kanske orkar jämföra effekten på samma apparat men med olika typer av bränsle. Fast å andra sidan är ju energiinehållet i kolvätan ganska konstant. Det blev lite brainstorming på egen hand där. Fyll gärna på med teorier.

Lasse T
-------------
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

.

Tackar "taxidriver" för tipset!

Claes Ohlsson hushållsvåg, upp till 10KG kostar 199:-

Ciggask med på bilden för att man skall se storleken.
bilder:
Bild

Bild

Redan skrivit in 2 mätningar på Lasses sida :-)
Mer kommer!

Lasse!, svenska tecken blir konstiga i tabellen....

SL!
Jukka
taxidriver

Inlägg av taxidriver »

Mycket trevligt intiativ med sidan. Skulle varit kul om man kunde byta drivmedel för mätningsproceduren så man tex kunde räkna ut effekten på en viss bensindriven wulcan...Tyvär så fick jag aldrig med mig papprena från falköping om effektmätning då jag hadde fullt upp å hålla koll på min son
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Inlägg av stepside55 »

Jag fick med mig papperna, ska se om jag kan plocka fram/hitta dem om ingen annan hinner före.
Joakim
Lasse T

Inlägg av Lasse T »

Jag kollade just pappren och enligt Jan Grundberg fungerar formeln på både bensin, diesel och fotogen.

Skall kolla upp detta med svenska tecken. Vi skall även lägga in åtminstone ett fält till där man anger om det är t.ex blåslampa, kök,lampa. Skall även försöka få tabellen att se vettig ut även om ett fält är tomt.

Som sagt, detta är ett arbete under utveckling.

Måste bara tillägga att själva programmerigen (Ajax) står min kompis Magnus för. Själv går jag bet på sånt. Sidan ligger på mitt webbhotell på Odeland. Det kan ev gå att lägga in hela koden i ett inlägg här på forumet men då måste Jukka aktivera nånting som jag har glömt vad det var. Jag kan kolla upp det om intresse finns.

Lasse
------------
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

Lasse T skrev: Måste bara tillägga att själva programmerigen (Ajax) står min kompis Magnus för. Själv går jag bet på sånt. Sidan ligger på mitt webbhotell på Odeland. Det kan ev gå att lägga in hela koden i ett inlägg här på forumet men då måste Jukka aktivera nånting som jag har glömt vad det var. Jag kan kolla upp det om intresse finns.
Kolla gärna upp vad är som skall aktiveras så får vi kika på det...

SL!
Jukka
Lasse T

Inlägg av Lasse T »

Iframe
Skriv svar