Kraftfullt backventils verktyg

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Kraftfullt backventils verktyg

Inlägg av jukka_t »

.

Kommer få testa en väldigt kraftfull backventilsnyckel innom kort, det är en fotogensamlarkompis i
Taiwan som låtit tillverka den, eventuellt kommer man kunna köpa detta verktyg senare.

lite bilder:

Bild

Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
daniel granath
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 20:18
Ort: Pengsjö, Vännäs

Re: Kraftfullt backventils verktyg

Inlägg av daniel granath »

Hej

Det där såg ut som nått riktigt rejält slut på runddragna ventiler!

Kanske skulle ha varit en sexkant fattning i toppen eller ett spår längre ner för skiftnyckel eller blocknyckel så man blir starkare!

Danne
snʇɐʇs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐ1ʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Kraftfullt backventils verktyg

Inlägg av Christer »

Daniel skrev:Kanske skulle ha varit en sexkant fattning i toppen eller ett spår längre ner för skiftnyckel eller blocknyckel så man blir starkare!
Så tänkte jag också när jag gjorde mitt backventilsverktyg för länge sedan.
Det är gjort av en gammal huggmejsel, och dess kantiga tvärsnitt medger att man använder en skiftnyckel.
Valet av huggmejseln var främst för att den passade perfekt i pumptuben efter ett mycket litet nedslipande av hörnen.
tool.jpg
tool.jpg (28.9 KiB) Visad 4381 gånger
Den har aldrig svikit mig hittils. Det är förstås en liten nackdel i att man får för mycket kraft eftersom man kanske i sin iver kan lockas att ta i rejält med en gång på en nyanskaffad apparat istället för att låta ett bra medel få krypa in i gängorna och verka ett bra tag först. Jag har allt spräckt någon pumptub p.g.a. av detta, och i ett fall har även bottenbrickans lödning släppt från pumpröret.


/Christer
Skriv svar