Mysko pryl...

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Mysko pryl...

Inlägg av jukka_t »

.

En arbetskamrat som vet att jag samlar på gamla lampor hade köpt en mystisk pryl på en
loppis på Öland i helgen...

Tittat o snurrat på den och den är verkligen mystisk, på förstabilden ser man en behållare, som om man skulle
kunna hälla i nått i den... men icke, det är hål lite var stanns i rörsystemen och häller man i vätska i så kommer
den att rinna ur...

Rörtjocklekarna är inte byggda för nån starkare värme (tunnväggiga rör)

Nån som har en bra gissning?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Re: Mysko pryl...

Inlägg av stepside55 »

jag tror det ska sitta en likadan behållare på andra sidan också. Kanske är en spritlampa, det ena hålet skulle nästan kunna vara korroderat ser det ut som?

Jag tror det är brännaren till en gammal spritlampa som hängde typ som en lyra. Men det är en vild gissning.

mvh
Joakim
Lilor

Inlägg av Lilor »

Hej Jukka!

Fantastisk klurig grej du fått tag på Jukka :? . Jag tror också att det ska sitta en behållare på den andra sidan och troligen ska det vara lock till dessa. Lampan ska stå på en fot och brännardelen med flamspridare och hållare för mantel och brännarglas/skärm saknas. Jag hade för mig att jag sett något liknande tidigare och började leta lite på hårddisken. Vad jag kommit fram till är att din ”lampa” nog fungerar enligt principen för Fritz Altmanns patent från 1896. Kortfattat så fungerar det så att man i den ena behållaren har vatten och den andra bränsle fotogen eller sprit. Enligt ”principen om kommunicerande kärl” så trycks vatten och bränsle upp i vardera röret till den runda ”förgasningskulan” som är delat i två kammare för att separat förgasa vattnet och bränslet (se patent fig.). Förgasning ska ske med hjälp av en pilotlåga/brännare och denna del saknas på din lampa (jag tror att ett rör med brännardel för pilotlågan har suttit där det nu finns hål). När förgasning sker i de båda kamrarna blandas det sedan i den övre delen av kulan som troligen innehåller något asbetsmaterial, för att senare antändas i flamspridardelen. Ganska enkel ide men ändå ett fiffigt och häftigt komplicerat sätt att få en förgasning till stånd för att med en blålåga kunna aktivera en mantel till att avge ljus.

Får gratulera till en häftig del av en lampa, har svårt att tro att du kan hitta delar till den, tyvärr!

Mvh

/Conny C
Bilagor
Altmann patent.jpg
Altmann patent.jpg (40.33 KiB) Visad 4673 gånger
Altmann Brenner a.jpg
Altmann Brenner a.jpg (59.48 KiB) Visad 4673 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »