Fågelmatning igång...

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Fågelmatning igång...

Inlägg av jukka_t »

.

Brukar mata fåglarna varje vinter så att dom skall klara sig bättre, har en torr buske fastsatt på verandan
där jag najjar fast diverse föda till dom...

Nu är det fullt ös i busken och det är riktigt trevligt att sitta o ta sig en kaffe o kolla kampen, dom olika
arterna försöker köra iväg den andra :-)

Förra året hade jag nog ett tiotal arter som var o åt, iår har jag bara sett Nötväcka, Blåmes och Tagloxe, men det
kommer fler arter...

Bild:

Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Re: Fågelmatning igång...

Inlägg av stepside55 »

Ser mysigt ut, har lite för mycket katter hemma för detta dock, tror det skulle bli smörgåsbord för dem istället för fåglarna.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

.

En bofink hona har vart o ätit i helgen, men hon verkar inte riktigt fatta hur det fungerar, medans
dom andra mumsar för fullt i automaten/talgbollen och jordnötspåsen står hon på verandagolvet
och letar smulor :-)

Sen så är Talgoxarna och blåmesarna inte kompisar, dom spenderar mer tid åt att jaga bort varandra
än att äta, blåmesarna är tuffare även om dom är mindre....

Svarta solrosfrön har alltid varit populära, läste att dom är fetare än dom vanliga strimliga fröna,
grorde ett test förra året, fyllde två identiska automater med svarta vs strimliga, den svarta
automaten var helt tom medans den strimliga hade 75% kvar.

När fåglarna tar ett solrosfrö så flyger dom iväg med det till ett träd längre bort för att skala
den, sen när dom ätit upp det så kommer dom o hämtar ett nytt...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

fulltos.JPG
fulltos.JPG (82 KiB) Visad 5248 gånger
Fullt ös vid den egenhändigt gjorda talgbollen idag, det var 6 samtidigt på den men lyckades bara föreviga 4...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
tomas

Inlägg av tomas »

Ett tips på suverän fågelmat kommer här.
Som jägare brukar jag alltid ta om hand all feta från ex älgarna vi skjuter nu under hösten, men det absolut bästa fettet har grävlingen nu på hösten.
Detta formar jag sedan till bollar av valfri storlek men oftast som en handboll ungefär, rullar sedan vanligt hönsnät runt och hänger upp det.
Är ni inte jägare själva så kanske ni har någon bekant som kan hjälpa till med råvaran. Jag känner även en som föder upp lamm och även det brukar jag göra bollar av när hon slaktar nu på hösten.
Så ni där nere i södern låt inte era fina "roadkill grävlingar" ligga och förfaras, gör talgbollar av dom istället... :D
Skriv svar