Reservdelsfynd igen!

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Reservdelsfynd igen!

Inlägg av jukka_t »

.

Skulle iväg till en julmarknad med frun i morse, på vägen dit tittade jag in på en lanthandel, där
jag vart några ggr ( han har Loppis på somrarna ) Fick en plastlåda som jag plockade ihop en
hel del prylar i, det mesta är NOS men det fanns en del begagnat oxo.

Lite bilder:

Bild

ÄNTLIGEN !! Rensnålar till Radius 143/145
Bild
Mer 6131 i tuber...
Bild
Bild
Bild
Bild
1001 förgasare, en ny en beg som är lite sne...
Bild
Bild
Bild
Någon som vet vad detta är?, dom är större än ett 1020 munstycke i sexkanten
med kanske något lägre, skulle gissa på att dom är till någon blåslampa?
Bild
Rensnålsstänger till 1020 och,,, kan det vara 1001/1003 ??
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ser ni nått ni letat efter, hojta till...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Reservdelsfynd igen!

Inlägg av stepside55 »

Grattis !
Det är så man blir glad när man ser det. Vad är det för något mystiskt i förpackning till vänster om tanklocken på översta bilden?
mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Reservdelsfynd igen!

Inlägg av jukka_t »

stepside55 skrev: Det är så man blir glad när man ser det. Vad är det för något mystiskt i förpackning till vänster om tanklocken på översta bilden?
Det är ett spritkitt, troligtvis till Svea 158, lite intressantare var den oöppnade påsen på höger sida...
Det var en insexnukel med en klup i ena änden som passar för att dra ur munstycken ur silentbrännare
eller nått annat med samma mått....

Det intressanta är att det är insex, kan inte komma på något gammalt kök/lampa där
det satt insex-skruvar, påsen ser väldigt gammal ut...

Lite bilder, här är den mysko insexnykeln, det står No 22 på påsen:

Bild
Bild

Här är lite närbilder på dom stora munstyckenna och det fina verktyget till dom:
Kan det vara till Gasol?, tycker att typsnittet på "Primus" nyckelskaftet ser lite
modernare ut....

1020 munstycket till höger är bara för att man skall kunna se storleken....

Bild
Bild
Bild

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Reservdelsfynd igen!

Inlägg av Christer »

Det är bara att gratulera!
Ett krux efter att ha hittat sådana här grejer är ofta att försöka utröna till vilken apparat respektive del hör ihop. Omärkta munstycken är ofta hopplösa att luska ut.
Men rensnålar, och i viss mån munstycken, till Radius 143 måste vara ganska vanliga för de tycker jag man springer på rätt ofta. Har de varit svåra att få tag på menar du?

En kanske lite långsökt tanke med den där insexnyckeln! När jag granskar bilden ser det verkligen ut att vara det också, men jag tänkte ändå det kunde vara värt att fråga: kan det inte vara en "infemnyckel" istället?
Jag tänkte på de där säkerhetstanklocken vissa kök hade med en special femkantig fattning. Verktyget kunde ju ha varit för att ta isär en sådan i såfall.
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Reservdelsfynd igen!

Inlägg av jukka_t »

Christer skrev: Ett krux efter att ha hittat sådana här grejer är ofta att försöka utröna till vilken apparat respektive del hör ihop. Omärkta munstycken är ofta hopplösa att luska ut.
Men rensnålar, och i viss mån munstycken, till Radius 143 måste vara ganska vanliga för de tycker jag man springer på rätt ofta. Har de varit svåra att få tag på menar du?
Har luskat ut dom flesta, hade stora förhoppningar på munstyckenna det var mest av (dom till trebenta kök) men
tyvärr är det 0.35 mm hål och då är dom troligtvis till Sprit...

Har letat 143 munstycken/rensnålar i flera år, har frågat nästan alla samlare jag känner och ingen har haft, men nu
är problemet löst, även andra har haft problem att hitta så imorgon åker det iväg rensnålar till syd och munstycke/rensnål till norr :-)
Christer skrev: En kanske lite långsökt tanke med den där insexnyckeln! När jag granskar bilden ser det verkligen ut att vara det också, men jag tänkte ändå det kunde vara värt att fråga: kan det inte vara en "infemnyckel" istället?
Jag tänkte på de där säkerhetstanklocken vissa kök hade med en special femkantig fattning. Verktyget kunde ju ha varit för att ta isär en sådan i såfall.
Kollade nyckeln, den är insex...

Gämförde dom tre "stora" munstyckena med dom i min gasolhäll, hålet i gasolhäll är enormt stora gämfört mot
dessa, minst 2 kanske 3 ggr större hål på gasol...
Men munstyckena var väldigt lika dom jag har i gasolhällen.

Finns det någon som har en Primus gasolkök som skulle kunna fotografera munstycket ??

Där jag hittade mina grejjer fanns orginal NOS radius och Primus gummipackningar, tyvärr hade dessa förvarats
öppet och var som små glasskivor -> Stenhårda...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Reservdelsfynd igen!

Inlägg av stepside55 »

Christer skrev:Men rensnålar, och i viss mån munstycken, till Radius 143 måste vara ganska vanliga för de tycker jag man springer på rätt ofta. Har de varit svåra att få tag på menar du?
Hej Christer
Jag har sökt efter munstycke och rensnål i ett år utan att hitta något, så tämligen ovanliga är de nog allt. Det vill säga tills Jukka hittade sina.
mvh
Joakim
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Reservdelsfynd igen!

Inlägg av Christer »

jukka_t skrev:Har letat 143 munstycken/rensnålar i flera år, har frågat nästan alla samlare jag känner och ingen har haft, men nu
är problemet löst,...
Du har frågat fel samlare. ;) Eller så har jag missat dina frågor, men jag tycker jag skummar igenom det mesta som skrivs här.
Nåväl. Det har ju löst sig för dig nu.
stepside55 skrev:Jag har sökt efter munstycke och rensnål i ett år utan att hitta något.
Jag har hittat dessa vid tre tillfällen, och det trots att jag är extremt dålig på att snoka igenom loppisar, marknader etcetera. Det var därför jag fått uppfattningen att de inte är speciellt ovanliga. Det plus att lampmodellerna dessa passar till faktiskt inte är så extremt ovanliga som man kan tro med tanke på priserna dessa brukar betinga.
Nåväl. Man lär så länge man lever. Det finns kanske fler guldkorn i reservdelslådan. Bäst att kolla upp. ;)
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Reservdelsfynd igen!

Inlägg av stepside55 »

Jo, det ligger nog mycket guldkorn både här o där, det är som du säger Christer, det gäller att pricka rätt vem man frågar.

Den där insex nyckeln, kan det inte bara vara för att man ska kunna greppa med en skiftnyckel. det är ju inte säkert att den i sig har någon funktion.

mvh
Joakim
Användarens profilbild
Fyrtorn
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 19:39

Re: Reservdelsfynd igen!

Inlägg av Fyrtorn »

Hejsan Jukka,

Jag har fått tag på en 1001 från 1935, ett mycket fint och nästan komplett exemplar. Bara gasblandaren, alltså den runda kammaren som man skruver på lågspridaren saknas, och jag vill förstås att lampan skall bli komplett igen. Skulle Ni kunna hjälpa mig med just denna reservdelen?

Frank
Skriv svar