Karbidlampor

Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Karbidlampor

Inlägg av stepside55 »

Hej
En webplats dedikerad till Karbidlampor i alla dess former. Mycket matnyttigt, både funktion och historia.

http://www.karbidlampa.se/

mvh
Joakim
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Karbidlampor

Inlägg av peo »

Vilken bra sida! Undra vem som skrivit samman allt det? /P-O
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Karbidlampor

Inlägg av jukka_t »

peo skrev:Vilken bra sida! Undra vem som skrivit samman allt det? /P-O
Misstänker att det är en herre som håller till här på forumet....

SL!
Jukka
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Karbidlampor

Inlägg av Christer »

jukka_t skrev:
peo skrev:Vilken bra sida! Undra vem som skrivit samman allt det? /P-O
Misstänker att det är en herre som håller till här på forumet....
Stämmer bra det. :oops:
Se det som ett test eller utkast till en riktig sida. Det finns förvånansvärt lite skrivet om dessa lampor, så för något år sedan kände jag att det kunde vara läge att slänga upp något på webben. Förhoppningsvis blir det i alla fall färre så kallade "militärlampor" till salu på Tradera om säljarna bara gör en liten enkel efterforskning på nätet först...
Det var dock ett bra tag sedan jag slängde ihop det där, och det har tyvärr inte hänt mycket sedan dess. Tror inte jag varit inne på nästan ett halvår...
Jag insåg precis att jag i alla fall borde ta mig tid att lägga in en länk till forumet här!

Christer
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Karbidlampor

Inlägg av peo »

Ja, det var väl det jag misstänkte!

Christer, sätt ut ditt namn! Du skall vara stolt över sidan, den är mycket bra.

Sen har jag ett tips till dig, och alla andra. Mellan 1999 och 2000 skannade Kungliga Biblioteket in en massa gamla affärstryck från 1900-1920, och de är åtkomliga via deras LIBRIS databas. Långt i från allt finns där, men bl a ett från Alby Carbidfabrik: http://www.kb.se/Ot/LIBRIS_ot/Aff_tryck ... y/Alby.htm

Där finns från Pyro också: http://www.kb.se/Ot/LIBRIS_ot/Aff_tryck ... o/Pyro.htm, och det var faktiskt via en googling Pyro jag hittade LIBRIS - jag har precis ropat in en gammal Pyro blåslampa på Tradera, och ville ha lite mer info om den, och hittade den faktiskt på bild i affärstrycket.

/P-O
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Karbidlampor

Inlägg av Christer »

Tack för de vänliga orden P-O!

Jag har faktiskt redan lusläst Libris när det gäller både fotogengrejer och karbidlampor.
Faktum är att i stort sett all information jag lyckats samla om dessa kommer från Kungliga Biblioteket, förutom det jag hittat i den blygsamma litteratur jag redan hade.

Hälsningar Christer
Skriv svar