Svea 158

Johan Lundström
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 22 okt 2011, 09:01

Svea 158

Inlägg av Johan Lundström »

Hallå alla!

Av någon konstig anledning så är det både roligare och smakar bättre när man "brassar" käk på ett fotogenkök!
Svea 158 är ett kanonkök med suverän kapacitet. Har varit familjens campingkök i många år, fungerar alltid klockrent.
Jag förstår att civilförsvaret valde modellen när man handlade upp till sina förråd på 50-talet!
Hösthälsningar!
Johan Lundström, Kalmar.
Bilagor
DSC_1660.JPG
DSC_1660.JPG (367.01 KiB) Visad 14405 gånger
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Svea 158

Inlägg av taxidriver »

Hej och välkommen till forumet. Självkart har du rätt i att det att det ger en merkänsla i att laga mat ute i det fria på fotogenkök, och ännu bättre smakar det om man använder gjutjärnspanna :D

En teflonbehandlad aluminiumpanna borde ju smälta om man pumar för häftigt :lol:
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Svea 158

Inlägg av jukka_t »

.

Hej och välkommen till forumet...

På sena sommarkvällar när man sitter ett gäng ute och dricker nått trevligt så är det alltid väldigt uppskattat
när man tar ut ett fotogenkök och steker på nått man har i kylen och bjuder på...

Svea 158 är ett klart trevligt kök, jag själv brukar använda mitt Radius 10 kök...

Jag använder oxo teflonpanna :-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Svea 158

Inlägg av stepside55 »

Hej Johan
Kul att se att du har hittat hit. Svea 158 är ett trevligt kök, jag har mitt bara som skådebröd :cry: , nytt och otänt är det, jag har stått med fotogendunk och tändstickor vid det flera gånger, men sedan har det blivit något annat kök. tycker också om att laga mat ute, har ett tvålågigt primus 535 som jag brukar laga mat på.
mvh
Joakim
Johan Lundström
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 22 okt 2011, 09:01

Re: Svea 158

Inlägg av Johan Lundström »

Klart gjutjärn är bättre,men det brukar funka bra med teflon pannan. Fick den av min yngsta som för snart 10 år sedan för att använda just till fotogenköken :-)
Spara ditt Jocke, du får låna mitt om du behöver!
Johan
Skriv svar