Max Sievert 577

BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Max Sievert 577

Inlägg av BGilbertP »

Nu har jag fått tag i en bjässe! Jag håller helt med peo, som i ett inlägg om en Primus 607 sa att, även om man är medveten om och känner till måtten så höjer man verkligen på ögonbrynen när man har den framför sig. Den känns verkligen stor. Tanken är som en liten silo.
Den här verkar riktigt kry. Jag tror den har används sparsamt och sedan blivit undanställd i skonsam miljö och bara samlat damm. Har bara tvättat den ren och glödgat kringlan. Den kom inget skit ur den faktiskt. Verkar ren. Lite fixa med backventilen bara och nu är den snart redo för första testen.
Jag har bara lite funderingar om det som jag tror kallas boxpackningen. Den som sitter inne i hålet för reglaget. Den ser lite sargad ut men själv tror jag den är tillräckligt ok för att funka. Vad tror ni? Har försökt ta en bild som ska beskriva vad jag menar. Vad händer om den är för trasig? Jag förmodar att fotogenen sprutar bakåt, är det så?
På den här lampan sitter hela brännaren kapslad i den omgivande cylindern så att allt bildar en enhet, så ser jag det i alla fall. Är det rätt uppfattat? Det ska väl inte gå att ta isär mer? När jag glödgade kringlan så blåste jag helt enkelt rakt in i cylinder. Försöker åskådliggöra med bild hur det ser ut. Allt sitter fast och ihop menar jag.
Det är en Primus 835 som står bredvid,
Sivert 577 005.jpg
Sivert 577 005.jpg (141.63 KiB) Visad 20328 gånger
Sivert 577 007.jpg
Sivert 577 007.jpg (103.78 KiB) Visad 20328 gånger
Sivert 577 014.jpg
Sivert 577 014.jpg (180.87 KiB) Visad 20328 gånger
Sivert 577 015.jpg
Sivert 577 015.jpg (220.75 KiB) Visad 20328 gånger
Sivert 577 009.jpg
Sivert 577 009.jpg (172.79 KiB) Visad 20328 gånger
Sivert-577-011.jpg
Sivert-577-011.jpg (33.09 KiB) Visad 20326 gånger
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Max Sievert 577

Inlägg av jukka_t »

.

Ser ut att vara en rejäl pjäs Börje...

Jag går o hoppas på en film med en sånhär igång :-)

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Max Sievert 577

Inlägg av BGilbertP »

Hej, ja det är en rejäl pjäs. Men jag är inte riktigt nöjd. Testade den för första gången i kväll och filmade samtidigt.
Jag blev inte nöjd med lågan. Den var för gul och det gick inte att få riktigt fjutt på den. Visst blåste det på ordentligt men den var gul och inte så distinkt, dessutom fladdrade lågan för löst jämfört med mina förväntningar. Det rök en del från reglaget, strax framför ratten. Jag har använt kopparpasta på gängorna, kanske kan det bero på det annars undrar jag om den sargade packningen där inne kan ha med funktionen att göra. ????
Vad tror ni? Den skadade packningen syns väl på bilderna? Vad kan en sån packning förorsaka om den är trasig???

Jag känner ju inte till hur en sån här pjäs fungerar, bl.a. verkar det som den går in i en annan fas/en annan växel kanske man kan säga, efter ett tag när jag drar på extra. Någon som vet vad man ska vänta sig av en sån här? Kan tänka mig att den fungerar ungefär på samma sätt som Primus 607 som verkar ha samma mått.
Jag har kört och filmat en Sievert 257 och en Primus 835 parallellt i kvällsmörker, (dom kommer upp på tuben så småningom), dom gick attans bra.
Det jag lade speciellt märke till när jag fixade med dom var att brännarna var praktiskt taget identiska, bara märkningen som skilde egentligen. Därför tänker jag att det kanske kan vara samma förhållande mellan dem större modellerna.

Funderar lite på om jag ska lägga upp filmen på den här trots att det var lite halvdant, bara för att kanske kunna få ett utlåtande. Jag avvaktar ett tag och ser om jag kan få några förslag här.

MVH Börje
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Max Sievert 577

Inlägg av jukka_t »

.

Sålänge trasiga packningar inte hindrar flödet och inte läcker så borde det inte spela nån roll...

SL!
Jukka
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Max Sievert 577

Inlägg av BGilbertP »

Hej igen, jag är bekymrad. Förstår inte vad som gör att det inte blir ordentligt blå låga med bättre fart. Någon har som förslag att det skulle vara fotogenet. Att det skulle bero på att den är för fet?
Jag har använt Biltemas lysfotogen till både kök och andra mindre blåslampor, och det funkar.
Det blir gul-blåblandad låga, mest gul, och den bluddrar på ett sätt som jag inte tror den ska. Inte riktig sprutt. Jag vet ju förstås inte hur den ska uppföra sig. Har ju inte tillgång till någon originalinstruktion eller så.
Kan den få någon luftinblandning som inte ska var? Kan gullåga bero på sånt?
Funderar över munstyckets hål. Det ser ganska stort ut. När jag tittar på sprängskissen på Fogas så går det inte att avgöra. Det finns ett munstycke till en 579:a som har ett högre artikelnummer. Kanske det är större hål i det munstycket och att det skulle kunna sitta ett sådant på denna. Men hur f listar man ut det?
Det är nog viktigt för den här beskrivningen att nämna att när den är igång och jag tittar ner i öppningarna i vindskyddet så är lågan genom passagen i brännaren och ut mot lågformaren fortfarande blå, sen övergår den i gult. När jag drar på ordentligt så växlar lågan okontrollerat till och från mellan ganska kraftig och mest blå till halvkraftig, bluddrig och gul.
Jag har glödgat och blåst ur brännaren ordentligt.
Det blev några frågor och funderingar som jag hoppas få hjälp med.
Hälsningar Börjepojken
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Max Sievert 577

Inlägg av jukka_t »

.

Har tyvärr inte svar på dina frågor, men vet att tex ett trebent kök utan rensnål som jag hade problem med blev som ny efter ett munstycksbyte.
Dom hade rensat sönder munstycket med rensnålar så det kom ut för mycket fotogen vilket gav en gul(blå låga som var väldigt opålitlig
och orolig...

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Max Sievert 577

Inlägg av taxidriver »

Hadde problem i går med ett kök som hadde gul låga. På den var det munstycket som inte slöt tätt mot förgasar röret. prova med ett nytt munstycke är mitt tips
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Max Sievert 577

Inlägg av BGilbertP »

Ja, jag ska undersöka det här med munstycket bättre. Ska kolla med fogas om det finns i lager. Hoppas kunna återkomma med glädjande nyheter och den film som var planerad. Den film vi spelade in när jag startade blåslampan första gången ( den såg så kry ut så jag inbillade mig att den skulle funka direkt, bara med grundrengöring) den kanske jag lägger upp med titeln
"Max Sievert 577, första försöket" och hoppas på att kunna lägga upp "andra försöket" med betydligt mer lyckat resultat.
Återkommer, tack så länge, era förslag stärker mig i tron att det kan ha med munstycket att göra, återstår att se.
Ger mig inte så lätt.
Hej
Hälsningar Börjepojken
BGilbertP
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 sep 2010, 08:48
Ort: Gunnebo Småland
Kontakt:

Re: Max Sievert 577

Inlägg av BGilbertP »

Hej igen!
Nu har jag kommit en bit på väg. Det stämmer det där med hårt rensat munstycke. Jag lyckades få fram ett innermått och det visade sig vara större än det nya som jag skaffat från fogas. Visserligen inte så mycket, kanske några få tiondelar men det kanske är tillräckligt för att det ska bli för mycket bränsle. Jag skaffade också en ny boxbackning för säkerhets skull. Den gamla är ju lite naggad i kanten så jag tyckte det var lika bra att byta.
Det är just bytet som jag är lite osäker på hur det går till. Jag fick muntlig instruktion av Conny, hade en attans bra tel.kontakt med minnet är lite för kort. Det skulle gå att helt enkelt skrapa/vrida ur den gamla med en passande mejsel. Men det var något om att fukta med vatten först, hur kan han ha sagt?
När jag sen ska föra in packningen så skulle det vara enklast att sätta packningen på regleringsskruven, skruva in och försiktigt dra åt packningsboxen för hand och sedan bara något kvarts varv med nyckel. Sen kommer jag till funderingen, Jag tror att det skulle gå till på följande vis, pumpa upp tryck och dra åt till det slutar läcka. Behöver blåslampan vara tänd? Om man säger köra lampan så antar jag att det är så. Tänkte bara att det kanske kunde räcka med tryck?
Det blev mycket text men jag hoppas någon orkar läsa igenom.
Börje
Hälsningar Börjepojken
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Max Sievert 577

Inlägg av taxidriver »

Jag satte en borr med rätt storlek i en gängsnittshållare (med spärrfunktion) och "borrade" försiktigt ur den den gamla boxpackningen. Jag höll brännaren riktad snett uppåt så att alla rester kom ur ordentligt (finns beskrivet i en tråd om en primus 605 blåslampa som jag renoverade för nått år sen.

Den satte jag en bit svart gummislang som boxpackning ...Det fungerar rätt ok men ger en lite skum lukt när den gått en längre stund
Skriv svar