Sammanställd tråd 1 "jag vill dela med mig...."

Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Sammanställd tråd 1 "jag vill dela med mig...."

Inlägg av Lasse T »

Hej !!

På P-O:s inrådan tänkte jag försöka bidra lite så jag har sammanställt några trådag om bränsle. Här handlar det om lampolja vs. fotogen:

Jag vill dela med mig av mina erfarenheter när det gäller bränsle. Jag har noterat att det eldas med både lampolja, lacknafta och till och med spolarvätska. Sluta med det. Jag skrev ett inlägg i våras om att jag hade köpt 10 liter "riktig" fotogen av den lokala cykel- och mopedhandlaren. Under våren och sommaren har jag haft mer problem med mina lampor än vanligt. En smälte glaset, några har brunntit sämre än vanligt, någon har pulserat mm. Jag har sett det hela som helt vanlig otur att allting börjar krångla samtidigt. Att det kunde ha med bränslet att göra tänkte jag inte på eftersom jag ju hade fått tag i "riktig" fotogen.
I går skulle jag byta strumpa på min Vapalux och upptäckte då att vapourisern hade svällt upp så att jag knappt fick av toppen. Detta händer om man eldar med lampolja, aldrig om man har bra bränsle. Idag skulle jag försöka få fart på en 150CP Santrax från Jula. Jag fick den tät och tände upp den. Den brann men den pulserade som bara den. Jag kontaktade Primuskongen, min norska kompis som jag alltid litar på. Han har sällan fel om man säger så. Han skyllde direkt på bränslet när det gällde Vapaluxen och han trodde att även pulserandet på Santraxen berodde på bränslet. Jag släckte lampan, tömde tanken, åkte och köpte en dunk Statoil Blå och fyllde lampan med detta. Den brinner nu precis som den skall.

Jag har råkar ut för det värsta scenariot. En BRA lampolja. Får man tag i dålig lampolja så byter man ut den snabbt eftersom lamporna brinner dåligt men om man, som jag, får tag i bra lampolja så brinner lamporna oftast fint men man förstör lampan på sikt. Det bygger på med kol inuti vapourisern till den grad att den sväller upp och till och med kan spricka. Det blir billigare på sikt att kosta på sig ett bra bränsle och ett bra bränsle här i sverige är Statoil Blå. Jag skall på semester till norge snart och då skall jag passa på att köpa hem lite fotogen därifrån, men har jag inte tillgång till norsk fotogen så är det Statoil Blå som gäller för min del. Trots att den kostar 169:- för 5 liter.

Jag vill med detta varna er för att använda dåligt bränsle i era fina lampor som har kostat både tid och pengar.

Lasse T

Jag satt och pratade med min svärfar om hur han minns historien kring olika sorters fotogen. Han sa att på 30-talet, när han var grabb på landsbygden i Sörmland, fanns det huvudsakligen en sorts fotogen - motorfotogen, som luktade ganska illa (både i sig själv och när den brann).

Sen kom lysfotogenen, som luktade betydligt mindre och var klarare, men som också var dyrare. Och efter en tid kom kristalloljan, som var ännu finare och dyrare. Kristalloljan bytade sen namn och började kallas lacknafta på 50- eller 60-talet, sa han.

Vad det handlar om är allt bättre raffinering av samma produkt - och att man tar bättre betalt för mindre os. En dålig raffinering ger en billig produkt, men med restämnen som luktar illa. Jämför med hembränning. Det är därför inte så konstigt att man kan köra en fotogenlampa på lacknafta - det är i stort sett samma produkt.

Därmed inte sagt att dagens kvalitet på lacknafta och lysfotogen är sådan att lacknafta är bättre (= renare) än lysfotogen. Kom ihåg de moderna användningsområdena för lacknafta (penselrengöring) och lysfotogen (inomhuslampor hos gemene man). Så jag tror nog att dagens lysfotogen är en bättre produkt än lacknafta (kristallolja).

Min svärfar, som arbetat med reparationer av 2- och 4-taktare sen 50-talet, sa att ett enkelt sätt att avgöra kvaliteten på fotogen, bensin mm var att lukta på den: Ju mer illa den luktar, desto sämre kvalitet är det. Det stämmer bra med mina egna kunskaper inom kemi - rena alifatiska kolväten (t ex heptan och oktan) luktar nästan ingenting. Det gör däremot de flesta icke-alifater som finns i naturoljan, t ex svavelföreningar, nafta (i malkulor), och bitumen (i asfalt, som är ett himla jox av allt möjligt). Vissa luktar "gott", andra skarpt och illa - men luktar gör de även i små mängder. De här ämnena har också en sämre förbränning än rena alifater och bildar lättare beck och koks. Och nu kan cirkeln slutas, för Lasse skriver om den "riktiga" fotogen han vill varna för (se 1a inlägget) "När jag kom hem och stack näsan i dunken fick jag den här riktiga deja vu-känslan. Det var samma lukt som jag minns från min barndom när ..."
/P-O

Man kan inte säga riktigt så; -att först kom motorfotogen och sedan lysfotogen.
Det är två helt olika produkter som används för olika ändamål, och de har alltid sålts parallellt.

Det var annars min första tanke när Lasse skrev att han köpt "riktig fotogen", att han alltså lyckats komma över motorfotogen vilket en lampa gjord för en soppa med betydligt högre flampunkt torde funka rätt dåligt på.

Fast det är nästan omöjligt att hitta motorfotogen numera, så det verkar inte troligt.
Är det ändå så, skulle jag vara väldigt intressant att få veta var denna guldgruva finns.
Christer


Hmm... Motorfotogenen är alltså inte lämplig för lampor eftersom den har en för låg flampunkt om jag tolkat dig rätt Crister. Anledningen till att jag inte trodde att bränslet var boven i just mitt drama är att denna fotogen verkligen luktar fotogen. Lampolja är många gånger nästan luktfri. Jag har hört att man skall lukta på bränslet. Om det är luktfritt är det inte lämpligt för lampor och ju mer fotogen det luktar desto bättre. Nu kommer aspekten med motorfotogen kontra lysfotogen in i bilden. Jag trodde, som jag också skrev i mitt förra inlägg att jag hade fått tag i någon form av lampolja som dom säljer som fotogen men nu börjar jag så smått misstänka att det kanske är motorfotogen. Jag skall prata med dom och höra om dom vet vad det är dom säljer. Jag återkommer med mer info.
Lasse T

Först vill jag kommentera Peos inlägg om lukt. Att fotogen är av sämre kvalitet om den luktar illa stämmer säkert men idag blir det faktiskt lite tvärtom, i alla fall om man pratar lampolja. Ju mindre den luktar desto sämre passar det för våra lampor. Tydligen avsätts det mycket mer kol inuti brännaren av lampolja än av lysfotogen.

Jag ringde till dom jag köpte min fotogen från och frågade om dom vet vad dom säljer. Det enda han kunde säga var att dom beställer lysfotogen så det skall vara lysfotogen. Det är inte motorfotogen, det kunde han säga säkert. Jag tycker detta är lite märkligt eftersom den som sagt luktar fotogen till skillnad mot lampolja. Hursomhelst så verkar lamporna må bättre av Statoil Blå än av detta. Jag skall som sagt åka till Norge snart och då skall jag ta med lite av denna fotogenen och försöka hitta på något sätt att jämföra den med den norska. Kanske se hur länge samma mängd brinner eller något sådant.
Lasse T


Lasset skrev:Motorfotogenen är alltså inte lämplig för lampor eftersom den har en för låg flampunkt om jag tolkat dig rätt Crister.

Ja, så är min uppfattning.
Motorfotogen är ju nästan direkt antändbar i rumstemperatur, medan
lysfotogen har dubbelt så hög flampunkt.
Nu var ju inte risken stor att du skulle ha fått motorfotogen eftersom den näppeligen tillverkas numera, och stället du köpte på tog hem produkten.
Det var mer om de hade ett gammalt restlager som de sålde ut...

Jag tycker nästan det låter som om det är lampolja han sålt till dig, trots att han hävdar lysfotogen.
Jag har samma uppfattning som du själv om att bra fotogen luktar verkligen fotogen! (Åtminstone i dessa sammanhang.)

Angående motorfotogen!
Jag har bl.a. en gammal stationärmotor som är gjord enbart för fotogendrift. Det finns olika recept på hembyggd motorfotogen. Bäst går min maskin på hälften diesel och hälften bensin, vilket egentligen är helt fel blandningsförhållande för att efterlikna gammal motorfotogen. Men det funkar!
(Ett av de enklaste standardrecepten är annars 75% diesel och 25%bensin, men jag tycker det blir för "fett"...)
Christer

Hej
jag har använt lysfotogen från Nitor och Biltema utan någon katastrof. Jag tror skillnaden mellan olika moderna kvaliteter av lysfotogen visar sig först efter många timmars bränntid.
/P-O

Man kan inte säga riktigt så; -att först kom motorfotogen och sedan lysfotogen.
Det är två helt olika produkter som används för olika ändamål, och de har alltid sålts parallellt.
Christer


Hej Christer
såg inte ditt inlägg i fotogen debatten förrän nu. Jag håller med dig - kvaliteterna fanns säkert samtidigt. Vad jag tror min svärfar menade var att motorfotogen var den vanligaste (billigaste) kvaliteten på landsbygden när han var grabb, och när folk blev rikare hade allt fler råd att köpa lysfotogen att användas för innebruk, och det upplevde han som att lysfotogenen kom senare.
/P-O

Cool skrev:vad eller var köpa ni annars när ni inte kan köpa statoil blå?


Jag köper oftast statoil blå, men även Biltemas lysfotogen som är ca 9:-
billigare per liter..

Att jag kollar efter billigare alternativ är nog för att jag gör åt en hel
del fotogen, det lyser lampor på verandan och inne i princip varje kväll...

När jag kör lapor inne så kör jag Statoil blå, den är betydligt mycket
snällare i doften när den brinner...
SL!
Jukka

Hej!

Förr när mina föräldrar hade husvagnen i fjällen körde vi en Coronavärmare i förtältet för att torka skoterkläderna på kvällarna. Vi var uppe i stort sett varje helg så det gick mycket bränsle.
Då fick farsan tipset att dessa värmare brinner bra på flygfotogen och via en bekant på Arvidsjaur flygplats fick han köpa ett fat (200 L.) för tre kronor litern.

Detta var drygt tio år sen så priset har säkert gått upp (om man alls kan få köpa längre) men jag undrar om någon testat en förgasarapparat med sånt i tanken. Vet inte vad skillnaden är emot lysfotogen......

VH/Anders

Hej igen!
Googlade flygfotogen och såg på en Shellsida att den i dagsläget kostar 8.35kr/lit. på Arlanda. Här är också lite fakta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygfotogen
VH/Anders

Intressant idé med flygfotogen. Plockade ut ett citat från länken på wikipedia som Anders vinkade om: "Jetbränsle är högpresterande fotogen och det ställs betydligt högre krav på jetbränsle än på till exempel lysfotogen." I min enkla värld låter det som om man skulle få klart mer för pengarna med flygfotogen än med lysfotogen alltså.

Hur lite kan man köpa? Måste man fylla tankarna på ett jetplan för att få 8.35 kr/l? Om man vill testa alltså? Jag svängde inom Statoil i förra veckan, och jag har för mig att de tog 150 kr för en 5 l dunk för sin Statoil blå. Det är ju 30 kr/l.
/P-O

Problemet med JET A-1 brukar vara att få köpa det som privatperson... Det har nämligen lite speciell skatt. Jag ska kolla med en kompis som flyger modell-jet hur han får tag på det.

Modelljet motorerna går på alla möjliga olika bränslen, som tex denna ganska vanliga modellmotor:

http://cgi.ebay.com/AMT-Netherlands-Peg ... 240%3A1318

Bränsle: Kerosene - Paraffin - Jet A1 - White Spirit

Vad är white Spirit igentligen?, fått för mig att det är lacknafta, tror det stod så
på en flaska lacknafta jag köpte i sommras....

Jo, visserligen går de på det mesta som brinner, men jag vet att han brukar föredra Jet A-1. Han är gammal flygtok precis som jag, så han gillar doften av Jet A-1...


Hej, och god fortsättning!
Tänkte uppdatera ämnet lite.

Jag var på en släktmiddag i dag och träffade en morbror som jobbat som helikopterpilot på Grönland i drygt 30 år. När jag ställde frågan om skillnaden på flyg/lysfotogen kunde han inte svara exakt. Däremot sa han att det går utmärkt att köra stormlyktor och fotogenkök på flygfotogen.

Som han berättade så saknar många byar på Grönland el, och när man befann sig på en sådan plats och dränerade tanken på morgonen (man måste tydligen öppna en bottenventil och släppa ut 5-10 lit. med vissa tidsintervaller ifall det bildats kondens) kom genast nån bybo springandes med en dunk för att få till sina lampor och kök. På vissa platser var det så att man helst inte ville tanka om nån såg för att slippa tiggandet...

Han trodde också att det var svårt att köpa flygfotogen som privatperson på en flygplats, däremot om man känner nån som har en helikopter eller ett flygplan med turbinmotor kanske man kan få köpa en dunk....

VH/Anders
Jag har börjat fundera på vilket bränsle som skulle vara lämpligast till min Optimus blåslampa är det någon som har erfarenhet av det?
Sedan kan jag tillägga att Jet A1 har en flampunkt på +38°C medans lysfotogen har en flampunkt på ca 60°C vilket är en ganska stor skillnad.
petham


Hej
Statoil Blå är bra och det är även Biltemas Lysfotogen, som dessutom är lite billigare.
/P-O

Jag har kört tre av mina Aladdin lampor på två olika bränslen i några dagar nu,
1: Lampolja (n-Parafinn) från Petrosol och
2: Lysfotogen (Nafta Petroleum) från Huzells i Karlstad (EG-nummer 265-150-3) , samma nummer som Q8 och Landmanns Tändvätska och Kemetyl Lacknafta

Lampoljan ledde till sotbeläggning på strumpan och att lamporna började sota efter ett tag, Fotogenen funkade utmärkt !

Jag ska nu köra alla mina strumplampor på samma bränsle, de bekymmer jag ibland haft med pulsande och sotande lampor tror jag beror på att jag använt
det "snällare" n-paraffin bränsle, verkar som en del andra har haft samma erfarenhet?
Stefan
Användarens profilbild
peo
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:54
Ort: Järna

Re: Sammanställd tråd 1 "jag vill dela med mig...."

Inlägg av peo »

Kanonbra Lasse, nu kan den som vill börja botanisera här. /P-O
Skriv svar