Sammanställd tråd 2 "Bensin"

Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Sammanställd tråd 2 "Bensin"

Inlägg av Lasse T »

Vet inte om detta diskuterats tidigare på forumet, men om så är fallet får det väl bli repetition. Olika sorters fotogen har det pratats om med vad gäller egentligen bensin?

När jag skulle köpa bränsle till min hittills enda bensinlampa (Optimus 1322) började jag på en färgaffär och frågade efter kemiskt ren bensin men det fanns inte och jag hänvisades till Apoteket. På vägen dit gick jag in i en sportaffär och där hittade jag en dunk "Primus powerfuel" avsedd för moderna multifuelkök. Det ska enligt produktfakta vara heptan (ren bensin) med en tillsats som ska förhindra korrosion. Detta bränsle kostade 109kr. för 2,5l. och funkar perfekt.

Sen har jag läst att kemiskt ren bensin på Engelska heter "white gas", men så står det ju på vanlig lacknafta. Betyder det att bensinlampor går på lacknafta eller finns det olika sorter där också?

Eftersom jag nu har en dunk som kommer att räcka många år är detta inte ett problem för mig, men vetgirig som man är vore jag tacksam om nån kunde reda ut begreppen.
Anders

Hej Anders

Min första blåslampa är en bensinare, och jag rekommenderades att köpa heptan som bränsle. Så jag köpte en liter på K-Rauta. Fungerar hur bra som helst, och inte särskilt dyrt heller.
/P-O

Det står inte white gas utan white spirit som är ett av många namn på kristallolja (lacknafta,vanolen mfl) själv använder jag Aspen miljösoppa för 4-taktare, finns hos Preem, OK/Q8 med fler. Länken nedan visar namn i olika länder
Polaris
http://fuel.papo-art.com/