Sammanställd tråd 4 "Bensin VS fotogen 2 Primuskongen"

Lasse T
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 29 mar 2010, 21:18

Sammanställd tråd 4 "Bensin VS fotogen 2 Primuskongen"

Inlägg av Lasse T »

Jag tänkte att jag lägger detta i en egen tråd, även om ämnet har tagits upp i en annan tråd här på forumet.

Jag frågade min norska vän om detta med skillnaden mellan fotogen och lampolja. Han har sysslat med lampor och kök ganska länge nu och han är generalagent för Tilley och Vapalux i Norge, kanske i norden, jag minns inte säkert. Jag fick ett så uttömmande svar att jag postar hela storyn här nedan. Jag tror ni alla fixar att läsa norska. Jag fick även några bilder på vaporizers som har pajjat på grund av lampolja. Själv har jag aldrig kört varken lampor eller kök på lampolja och kommer nog inte att göra det heller.

Citat Techthor:
Å si at lampeolje ikke er bra er det samme som å si at å omkomme er litt kjedelig ..
Lampeolje er fienden, lampeolje er lampemord, lampeolje må heller aldri brukes på en primus med klassisk stillebrenner eller bråkebrenner. På multifuelprimuser er det mulig å bruke lampeolje for de har i praksis ingen brenner det er bare et rør og en dyse.

De fleste lamper og køk lyser / brenner dårligere med lampeolje men det er ikke derfor det er så galt å bruke. Hovedgrunnen er : når man forvarmer en lampe eller et køk blir brenneren så varm at parafinen går over til gass i kanalene som er i brenneren. På en Petromax type forgasser er det en sløyfe som går rundt flammesprederen og som blir varmet opp av glødestrømpen når lampen brenner. På en klassisk primusbrenner er det to rør som går opp i et kammer i toppen av brenneren og to rør som går ned (dvs et buet rør med dyse på midten). Når det er fyr på brenneren varmes parafinen opp av flammen. Når parafinen går over til gassform (uten å brenne) inni disse kanalene avsettes kullpartikler som til slutt (etter mange hundre timer) gjør at brenneren må skiftes. Dette er slik det skal virke men om du bytter ut parafin med lampeolje avsettes det hundre ganger mer kull og lampen / primusen vil lyse / brenne dårligere og i noen tilfeller varmere og til slutt blir det bare tull av hele greiene.

Tilley og Vapalux har ikke rør som går i bøyer og snirkler for at parafinen skal bli forvarmet over et stort område. På disse er det bare et beint rør og parafinen går over til gass akkurat der senterrøret på brenneren begynner og ca en centimeter lenger opp (dvs ca 1 cm fra toppen av forgasserøret). Når man bruker lampeolje på disse lampene kan det virke greit en stund men etter noen ganger blir det så mye kull i forgasserøret at dette utvider seg slik at det ikke går an å ta av toppen til slutt. Grunnen til at dette med lampeolje ikke alltid viser seg slik at alle skjønner det er at det finnes så mange forskjellige kvaliteter. En lampeolje av dårlig kvalitet (som for eksempel svensk tennvæske) vil kunne virke bra en god stund. Jeg brukte for noen år siden lampeolje fra Europris og den virket helt fint et halvt år før jeg plutselig mens vi var på ferie fikk trøbbel med alle lampene samtidig. Den gangen hadde jeg med meg 3 Primus 1082 og to Optimus 350 - jeg pumpet og pumpet og det lyste oransje og jævlig - rundt meg sto folk med Tilley og Coleman og lo seg i hjel mens jeg prøvde å komme med allslags stupide forklaringer. Prøver du skikkelig dyr og ren lampeolje blir det dårlig lys med en gang slik at du skjønner at det er lampeoljen som er problemet.

Til slutt må jeg også nevne at ordet parafin egentlig ikke er så bra. I England heter det paraffin men i USA er det kerosene her er parafin oil det samme som lampeolje. Dette betyr at det i Sverige kun er fotogen som er brukbart står det noe om parafin, N-parafin, eller parafiner har man å gjøre med en eller annen form for lampeolje.
Slut citat
Bild
Bild

Jag håller med.

Mvh Conny
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Sammanställd tråd 4 "Bensin VS fotogen 2 Primuskongen"

Inlägg av stepside55 »

Bara tänkte tacka dig Lasse för ditt jobb att sammanställa dessa trådar.
mvh
Joakim
Skriv svar