Sida 1 av 1

svårstartat med petro blå

Postat: ons 19 maj 2010, 15:56
av taxidriver
Nån mer än jag som upplever att både blåslampor och kök e svåra att få i gång med petro blå i tanken (inköpt på öb)

Re: svårstartat med petro blå

Postat: ons 19 maj 2010, 23:03
av jukka_t
taxidriver skrev:Nån mer än jag som upplever att både blåslampor och kök e svåra att få i gång med petro blå i tanken (inköpt på öb)
Jag kör min Optimus 411 med Petro blå, tänder lätt varje gång...

SL!
Jukka

Re: svårstartat med petro blå

Postat: tor 20 maj 2010, 18:13
av taxidriver
optimus 411 är det en lyckta ? Kanske är skillnad på kraven på bränsle mellan lycktor och blåslampor/kök Har tyvär inte lyckats bli ägare till nån lyckta än=(. Sen vet man ju inte om det var ett dåligt parti dom fått in...mina brännare är i vikket fall väl ursotade och rengjorda

Re: svårstartat med petro blå

Postat: tor 20 maj 2010, 19:56
av jukka_t
taxidriver skrev:optimus 411 är det en lyckta ? Kanske är skillnad på kraven på bränsle mellan lycktor och blåslampor/kök Har tyvär inte lyckats bli ägare till nån lyckta än=(. Sen vet man ju inte om det var ett dåligt parti dom fått in...mina brännare är i vikket fall väl ursotade och rengjorda
Prova slå i en slatt acrylatbensin, iallafall lampor tänder något lättare då, har 25% acrylatbensin och 75% petro blå..


Här är bild på min 411:

Bild

Tankad med Petro blå...

SL!
Jukka

Re: svårstartat med petro blå

Postat: tor 20 maj 2010, 21:22
av taxidriver
Jo jag har redan gjort det. Skillnad som natt o dag. funkade även med tändvätska blandat med alkylatbensin... Var mest intresserad om det är fler som upplevt samma problem med med ren petro blå.

skulle va kul å få reda på vilken flampunkt fotogenen hadde förr. Nu ligger ju den på +65-70 grader och den gammla motorfotogenen tex skulle ju ligga på +20grader och normal fotogen ska ha en flammpunkt på +40 grader enligt uppgifter som jag dels hittat på nätet och dels i kurshäftet som jag fick när jag tog Heta arbeten certifikatet.

Känns milt sagt förvirrande