Super bränsle funnet

Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av Christer »

Tomas skrev:flampunkt = ingen aning.
Hur tar man reda på det?
Det är bara att söka upp säkerhetsdatabladet för soppan, så får du alla uppgifter. Värdena skiljer dock alltid något beroende på tillverkare, även om de har samma CAS- eller Einecs-nummer.

Vad har du för Einecs-nummer? Det går inte att läsa den fullständiga sifferföljden eftersom det ser ut att vara en reva i etiketten just på detta kritiska ställe!

Det ser ut som 265-14(x)-8, där (x) inte går att läsa. Ser ut att kunna vara en nolla, men jag hittar inget bra ämne på det.
Det borde rätteligen vara 265-149-8 eftersom det är en produkt som många tillverkare kallar för lysfotogen. Någon annan kallar den istället för tändvätska, men det motsäger ju inte ändamålet. Inte lacknafta heller, vilket en annan fabrikör har valt att kalla soppan.
Men en nia tycker jag tyvärr inte att den skadade siffran ser ut som.

Kan du se hela beteckningen?

/Christer
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av Christer »

Fan vet om det inte är en nia ändå!
Kollade lite bättre idag med uppförstorad och skärpt bild.

Det innebär isåfall att det verkligen är 265-149-8, vilket ofta går som lysfotogen.
Då har du säkert en flampunkt på runt 60-75 grader som brukligt. Kanske något lägre.

Lustigt egentligen att samma produkt kan få helt olika namn enbart beroende på vilken målgrupp man väljer. Ny etikett på dunken, och man kan förmodligen ta ett annat pris.
Swedhandling, t.ex. säljer exakt samma medel antingen som kallavfettning D80 eller som lysfotogen.

KEMEK som säljer lysfotogenet denna tråd handlar om, har tyvärr inget säkerhetsdatablad för sina produkter upplagda på hemsidan.
Det skulle dock inte förvåna mig om deras "Lysfotgen 80" är exakt samma sak som deras lågaromatiska Lacknafta.
Kanske är deras Recol 207 också baserat på 265-149-8, fast med tensidrar tillsatta för att kunna skölja bort avfettningsmedlet med vatten.

/Christer
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av tomas »

Har nu kollat och det är till 90% en 9, revan är svårtydd även för mig fast jag har dunken framför mig och lagt den under lupp.
Letade också lite säkerhetsfaktablad men fann inget. ser att tex S-blå har detta nummer och innehåller exakt samma som det står på min dunk.
Tomas
Användarens profilbild
annfalt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 06 okt 2011, 22:02
Ort: Stockholm

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av annfalt »

[
Christer skrev:KEMEK som säljer lysfotogenet denna tråd handlar om, har tyvärr inget säkerhetsdatablad för sina produkter upplagda på hemsidan.
Det skulle dock inte förvåna mig om deras "Lysfotgen 80" är exakt samma sak som deras lågaromatiska Lacknafta.
Kanske är deras Recol 207 också baserat på 265-149-8, fast med tensidrar tillsatta för att kunna skölja bort avfettningsmedlet med vatten.
Även om jag är cirka 6.5 år för sen till festen så tror jag att det nu finns faktablad på nätet:
http://skoogsbransle.se/produkter/kemprodukter/ (skrolla ner till Lysfotogen 80)

Direktlänk produktblad:
http://skoogsbransle.se/wp-content/uplo ... -80_pb.pdf

Direktlänk Säkerhetsblad:
http://skoogsbransle.se/wp-content/uplo ... 80_sdb.pdf

Sammanfattning:
* Drick ej
* EG nr: 265-149-8
* Flampunkt: 76 °C
georgg
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 okt 2011, 16:25
Ort: Hönö

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av georgg »

En dum fråga kanske, men har någon testat JET A1 flygfotogen?? CAS-nummer: 91770-15-9 EG-nummer: 294-799-5
Skriv svar