Super bränsle funnet

Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Super bränsle funnet

Inlägg av tomas »

Lovade ju för någon månad en rapport om ett superbränsle jag hittat, här lite info.

Han själv precis upptäcka statoilblå 39kr/lit innan den nu "gick bort" under vintern... Fick då genast börja leta ett bra bränsle igen....suck.
Körde lite med Ö&B´s Petroblå 29kr/Lit vilken jag upplever är riktigt bra i lyktor och även för innomhusbruk, är dock lite misstänksam ang. det parafinbaserade innehållet. Tycker man får rensa sot med nålen rätt ofta.

Fick höra om att man kunde köpa fotogen på "lösvikt" hos en lokalgrossist här på hemmaplan, sagt och gjort bara köpa och testa.

Succé om ni frågar mig!!
Bild
Fotogenet heter Lysfotogen 80 och kostar 22kr/lit (minimum köp är 5lit och man får hålla med egen dunk) detta är ett lågaromatiskt nafta (petroleum) baserat fotogen enligt företaget i princip identiskt med statoilblå. Detta kan jag hålla med om tycker att det luktar och verkar lika i viskositet.
Har nu kört det i olika lyktor (optimus, primus och radius) i timmar inomhus och utomhus det funkar kanonbra, brinner rent och med fint och i princip helt luktfritt. Klar skillnad på sotningsfrekvensen med tex petroblå man behöver knappt köra med rensnålen!
(De har även ett vanligt lysfotogen som kostar 18kr/lit men det skall inte vara lika rent och luktfritt så det har jag ej testat).
Jag kan köpa ut om någon är sugen, tror det är lagligt med fotogen i allafall :?

Enda kruxet är att det nu är ljust dygnet runt här hos mig så här års så det blir sällan jag får nyttja denna fina vätska, sällan har man längtat så efter höstmörkret :lol: .
/Tomas
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av jukka_t »

Himla bra pris!

Det står ett telefonnummer på dunken, man skulle kanske ringa det och fråga ifall nån säljer det i GBG området.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av jukka_t »

Mailade Kemek, dom har tyvärr ingen återförsäljare i södra Sverige...

SL!
Jukka
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av tomas »

Kan dom inte skicka per postorder?
I annat fall kan ju jag köpa ut och skicka. Risken är ju dock att frakten äter upp förtjänsten på det låga priset, tyvärr.

Tomas
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör
Inlägg: 727
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 13:30
Ort: Svartö

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av stepside55 »

Hej
Jag frågade ochså och fick detta svaret. Så nog skickar de alltid. Måste säga att fraktpriset är överkomligt om jag jämför vad det kan kosta att få en lampa/kök hemskickat ibland.

--- svar ---
Vi har ingen återförsäljare söderut då vi mest verkar i norra Sverige. Dock finns möjligheten att skicka inom hela Sverige.
5-liters dunk, 153:- plus 85:- för frakten
25-liters dunk, 620:- plus 130:- för frakten
Priser inklusive moms.
Med vänlig hälsning
Hans Olof
KEMEK AB
--- slut svar ---

mvh
Joakim
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av jukka_t »

stepside55 skrev: 25-liters dunk, 620:- plus 130:- för frakten
Oj!
Bra pris på frakten!

Men det bästa hadeju vart om vi fick lurat med Tomas på Fotogenföreningens träff i Falköping i Augusti och fått han till
o ta med ett billass med fotogen ;-)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av jukka_t »

jukka_t skrev:
stepside55 skrev: 25-liters dunk, 620:- plus 130:- för frakten
Oj!
Bra pris på frakten!

Men det bästa hadeju vart om vi fick lurat med Tomas på Fotogenföreningens träff i Falköping i Augusti och fått han till
o ta med ett billass med fotogen ;-)

Har dock svårt att tro det eftersom han har 1354,8 km till Falköping :)

SL!
Jukka
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av tomas »

Korrekt, jag har tyvärr LÅNGT till Falköping....men om jag har vägarna söderut i bil nångång slänger jag ut en förfrågan.

"5-liters dunk, 153:- plus 85:- för frakten"
"25-liters dunk, 620:- plus 130:- för frakten"

Tyckte det var högt literpris, tar dom så mycket för dunken? Jag fyllde min egna 5 litersdunk för 22kr/Litern, dvs 110kr! (och då fick jag det fina klistermärket på dunken på köpet)

Frakten däremot var ju riktigt prisvärd.
Bara inte priset chockhöjs nu när efterfrågan stiger.... ;)

/Tomas
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av taxidriver »

vad är det för flampunkt?
Användarens profilbild
tomas
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 20:56

Re: Super bränsle funnet

Inlägg av tomas »

flampunkt = ingen aning.

Hur tar man reda på det?

/T
Skriv svar