Riktig ful lykta :D

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Riktig ful lykta :D

Inlägg av taxidriver »

Wow säger jag bara....vilken förvandling. Vilken skillnad lite förgrundskunskap kan göra Jag bjöd mest på den för att den såg märklig ut och delade den här mest för att jag verkligen inte ville vinna den auktionen.
Lilor
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 22:18

Re: Riktig ful lykta :D

Inlägg av Lilor »

Vilken skillnad lite förgrundskunskap kan göra
Hej - inte bara förkunskaper, utan det krävs också en massa jobb/timmar och muskler i både huvud och armar för att få till en sån här restaurering. Men, det är ju det som är kul när man nu har den här hobbyn.
Skrämde igång lampan idag; använde bensin som bränsle. Rätt fantastiskt att en sådan skrothög med hundra år på nacken ännu fungerar hyfsat. Tyder på bra kvalité på grejerna förr, eller hur?

/Conny
Bilagor
Sinumbra Universal No.1 lantern tänd.jpg
Sinumbra Universal No.1 lantern tänd.jpg (53.11 KiB) Visad 14100 gånger
Sinumbra Universal No.1 lantern tänd mantel.jpg
Sinumbra Universal No.1 lantern tänd mantel.jpg (45.5 KiB) Visad 14100 gånger
Sinumbra Universal No.1 Bunsenlåga.jpg
Sinumbra Universal No.1 Bunsenlåga.jpg (63.38 KiB) Visad 14100 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Riktig ful lykta :D

Inlägg av jukka_t »

.

Snyggt jobbat Conny, ser riktigt trevlig ut nu.

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: Riktig ful lykta :D

Inlägg av taxidriver »

Jo jag vet vilket jobb det kan vara. Menade mer att skillnaden i förgrundskunskap gjorde att du såg pärlan bakom dess sorgliga yttre och att jag inte gjorde det. Jag får lov att säga att jag är imponerad av en av dom bästa renoveringsförvandlingar jag sett när det gäller lyktor. Hur fick du till avstängningsratten så snyggt? Såg ju ut som att det satt en typ av vingmutter där innan
Lilor
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 22:18

Re: Riktig ful lykta :D

Inlägg av Lilor »

Jo, lite kunskap gör ju att man vet vad det är för något, men med ett sådant här lampvrak kan man aldrig vara säker. Det kan vara sprickor eller hål i tanken eller en trasig brännare.
Jag hade tur att det endast var en mindre buckla på tanken, som för övrigt är väldigt gedigen. Jag fick byta ut en del grejer i brännaren, bl.a. rensnål och rensnålseccenter och packningen i förgasaren, men jag har en hel del grejer
liggandes, bl. a. AGM delar, så det ordnade sig. Ventilnålstången för bränsleventilen satt på en jättestor vingmutter, som jag fick såga bort med en bågfil. Jag tog och knackade ur en fiberknopp från en av reservdelarna jag har,
och filade till en lämlig stor fyrkant i denna för att sedan försiktigt knacka ner ventilnålsstången där. Det gäller att vara försiktig så att man inte knäcker knoppen som är gjord av pressad fibermassa och ganska skör.

/Conny
Bilagor
bränsleventilnålsrenovering.jpg
bränsleventilnålsrenovering.jpg (38.55 KiB) Visad 14088 gånger
Förgasarpackning.jpg
Förgasarpackning.jpg (48.54 KiB) Visad 14088 gånger
Skriv svar