Ny kategori -> Specialverktyg.

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Ny kategori -> Specialverktyg.

Inlägg av jukka_t »

.

Efter önskemål från René så skapade jag denna kategori.
Tyckte kategorin passade under Guider...


Meningen är att man här skall posta bilder/text om specialverktygen som ibland kan vara väldigt
bra att ha när man mekar med lampor och kök.

Vet att det redan finns några inlägg med specialverktyg, skall försöka leta rätt på dom och placera dom här.

SL!
Jukka
Användarens profilbild
optipri
Inlägg: 114
Blev medlem: tis 30 mar 2010, 19:11

Re: Ny kategori -> Specialverktyg.

Inlägg av optipri »

Utmärkt initiativ :D

Det kan säkert vara till hjälp för många hemmafixare, speciellt dom som kanske inte hållit på så länge med dessa grejor.
Utöver dom färdiga verktyg som fanns att köpa är det säkert några som tillverkat egna.
Själv har jag fixat en axelutdrivare för Primus nålstångsvred. På många Primus har axeln kärvat fast, speciellt spritare, och då är risken mycket stor att man knäcker axeln, den är ju rätt klen.
Jag har borrat hål i en metallklump så att boxdelen går ner precis och så den vilar på flänsen. Sedan har jag skaffat ett dorn med samma diameter som axeln. Bara att lägga ner hela paketet i klumpen och slå ner axeln med en hammare till samma nivå som boxen. Därefter fram med dornet och knacka vidare tills axeln kommit ut.
Lite slipa och grafitpasta och sedan är den som ny.
Det kan vara lite trixigt att få loss boxen ur huset eftersom den låses fast av nålstången. Men om man försiktigt vrider hela boxen (ej axeln, då går den av) så brukar man kunna få runt den ett par varv så att nålstången frigörs.

Bosse
Skriv svar