Bumpar denna gamla tråd med mitt första inlägg på detta formidabla forum!
Eftersom jag just plockat isär en precis likadan lampa, sånär som på manometern, så undrar jag hur du gjorde när du konverterade din till fotogen, munstycksbyte osov?
Du behöver byta , munstycke/rensnål samt plocka bort en bricka i insugsrörets nedre del, ( en sorts strypning som används vid sprit drift ) eller byta röret mot ett rör tillhörande en 1020,
Hej och tack! Det var snabbt svarat!
Ja, det lät ju inte speciellt bängligt. Lampan är väldigt sliten, så den skall få sig en rejäl översyn. Återkommer med detta i en egen tråd.
Hej!
Jag har en likadan lampa och hade helst velat ha den okonventerad, men när jag kontaktade FOGAS för att få reservdelar, så hade de inte samtliga delar som behövdes för att köra den på sprit och sade dessutom att de rekommenderar att man konverterar den för fotogen för det är "farligt" att köra dem på sprit.
Detta gjorde jag också och lampan fungerar, men jag undrar fortfarande vad som är farligt med att köra lampan på sprit som de ursprungligen var gjorda för. Är det någon som känner till det?
Egentligen är det väl inte farligare med sprit och bensin än med fotogen. Det förutsätter dock att man hanterar grejorna på vettigt sätt samt att man ser till att packningar mm är ok.
Min första erfarenhet med sprit var ett Primus 41 som farsan hade haft oanvänt i många år. Jag pumpade upp och tuttade på och det brann bra. Tyvärr gick pumpventilen och spriten duschade ut över mina fötter med sko-brand som följd.
Det som är tråkigt med sprit är att den saknar feta ämnen i sig vilket medför att grejorna gärna kärvar ihop efter en tid. En spritdriven lampa kan vara ett hellsicke att få isär och den är ofta grön av ärg.
Dessutom så måste dessa apparater förvärmas, vilket man i princip slipper med bensinare. Att bränslet även har lägre energivärde hör också till dom negativa sidorna.
Så det finns egentligen inte många fördelar med sprit som bränsle, det var ju bara ett substitut för annat under kriget.