1947 991 NOS

Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

1947 991 NOS

Inlägg av Tive »

Hejsan,

Fick tag i en otänd 991a, en ganska vanlig lykta, men kanske inte så vanliga som helt oanvända.
NOS betyder ju New Old Stock, altså inte nytt, lampan är ju ändå från 1947, vilket kan vara ett problem då allt är torrt och oanvänt ( ingen fotogen någonstans ) tex så satt spindeln stenhårt fast i box packningen, trodde knapp jag skulle få loss den hel.
Och lyktan var dessutom väldigt matt och hade små tendenser till ärg på tank och glasstället. Så, jag tog isär allt för en ordentlig rengöring.
Jag brukar göra så att jag tar isär allt som behöver tas isär, sedan gör jag i ordning en stor kastrull med vatten och bakpulver.
I den kastrullen sänks sedan alla delar ned i tur och ordning ( allt får ju inte plats på en gång ). det enda man behöver tänka på är att inte blanda järn med mässing eller förnicklade detaljer då järnet kommer att vandra över till mässing och nickel och koppar färga dessa metaller. Det går att polera bort.. men det är jobbigt.
På gamla skitiga och fula lampor använder jag sedan tvålull för att få rent allt, men på den här nöjer jag mej med en lättare polering av tank och vissa andra delar med Autosol.

Mvh Tive
Bilagor
Assemb uncl 1_opt.jpg
Assemb uncl 1_opt.jpg (39.19 KiB) Visad 7963 gånger
Dissm uncleaned 1_opt.jpg
Dissm uncleaned 1_opt.jpg (22.18 KiB) Visad 7963 gånger
Cleaning 1_opt.jpg
Cleaning 1_opt.jpg (21.13 KiB) Visad 7963 gånger
dipp 1_opt.jpg
dipp 1_opt.jpg (23.75 KiB) Visad 7963 gånger
after clean 1_opt.jpg
after clean 1_opt.jpg (47.57 KiB) Visad 7963 gånger
assembled and cleaned_opt.jpg
assembled and cleaned_opt.jpg (27.37 KiB) Visad 7963 gånger
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: 1947 991 NOS

Inlägg av Nils_S »

Først tillykke med lampen. Den er blevet lige som ny efter et bad. :)

Nu et par spørgsmål.

1. Hvor meget bagepulver bruger du?
2. Jeg vil lige bekræfte om det er den store variant af plastik rat som den har, samt om spritskålen har flammeskjolden punktsvejst fast? Jeg mener at 1947 er det første år de bliver brugt.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: 1947 991 NOS

Inlägg av Tive »

Hejsan Nils !

Spritskåls skölden är punktad och den har som två ryggar, en på varje sida ( razorback ) har inte sett en sådan förrut.

Den här kom med en lilla svarta ratten, och det fanns inga andra märken på spindeln efter låsskruven

Mängd bakpulver... tja.. man behöver en matsked eller två, men om lyktan är mycket smutsig så kan man behöva byta vattnet och hälla i nytt bakpulver då effekten avtar.

Jag har en fråga till dej med.

När försvann extra kroken på handtagen på Primus lyktorna ?

Jag trodde först att när kroken försvann så blev handtaget längre, men nu har jag en från 1935 och en från 1947 båda med långa handtag var av den från 1935 har extra kroken.

Och ännu en fråga, när fick spritskålen sin sköld ?

Mvh Tive
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: 1947 991 NOS

Inlägg av Nils_S »

Så mange spørgsmål. :)

Jeg må prøve bagepulver. Jeg har ellers kun brugt citronsyre.

Spritskålen fik sin skjold omkring 1937. Til at begynde med var den nittet fast, men så blev den punktsvejst omkring 1947.

Man kan se lamper med ekstra krog til sidste halvdel af 30'ne. Ikke alle lamperne har dem og jeg ved ikke om de havde dem til at begynde med. Måske var det noget man bestilte ekstra? Det har jeg dog aldrig set i en katalog. Længden af håndtaget ændrede sig lidt mellem 1931 og 1934, men fra 1934 til 1954 var den samme længde. Fra 1954 brugte både 991 og 1020 samme håndtag. Det lille øje i håndtaget (til krogen) forsvandt i 1949.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: 1947 991 NOS

Inlägg av Tive »

Nils_S skrev:Man kan se lamper med ekstra krog til sidste halvdel af 30'ne. Ikke alle lamperne har dem og jeg ved ikke om de havde dem til at begynde med. Måske var det noget man bestilte ekstra? Det har jeg dog aldrig set i en katalog. Længden af håndtaget ændrede sig lidt mellem 1931 og 1934, men fra 1934 til 1954 var den samme længde. Fra 1954 brugte både 991 og 1020 samme håndtag. Det lille øje i håndtaget (til krogen) forsvandt i 1949.
Tack för utförligt svar ! ;)

Nu återstår bara... skall jag starta upp Lyktan eller ej ??? suck
Användarens profilbild
Nils_S
Inlägg: 184
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 07:23
Ort: København

Re: 1947 991 NOS

Inlägg av Nils_S »

Tive skrev:Nu återstår bara... skall jag starta upp Lyktan eller ej ??? suck
Hvis det var mig vil jeg ikke tænde den. Som du siger, er det sjældent man finder en NOS en. Der findes mange andre hvis du skal have en til at bruge.
Mvh
Nils
Användarens profilbild
Tive
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:19

Re: 1947 991 NOS

Inlägg av Tive »

Nils_S skrev:
Tive skrev:Nu återstår bara... skall jag starta upp Lyktan eller ej ??? suck
Hvis det var mig vil jeg ikke tænde den. Som du siger, er det sjældent man finder en NOS en. Der findes mange andre hvis du skal have en til at bruge.
Kloka ord från en vis man ! du har så rätt, den här kanske får bli en self queen, desutom så funkar min 52a bra sedan jag bytte till ett nytt munstycke. 8-)
Användarens profilbild
Northern Light
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 23 aug 2014, 08:39

Re: 1947 991 NOS

Inlägg av Northern Light »

Mycket intressant tråd. Tack för tipset med bakpulver. Har hittills inte testat bakpulver i bad.

Även intressant information om Primus detaljer från Nils

Har tidigare testat kombinationer av hushållsartiklar lite beroende på metallen som behöver rengöras och hur förnicklingen ser ut:
-citronsyra (svag koncentration för nickel)
-oxalsyra (järn / plåtdetaljer) (svag koncentration)
-fosforsyra (järn / plåtdetaljer) (svag koncentration)
-natriumhydroxid (hårdare smuts på järn och mässing mm) (Kaustik soda)
-bikarbonat NaHCO3 (natron) (järndetaljer)
-bakpulver dvs ca 30% natriumvätekarbonat (bikarbonat) ca 40% syra såsom natriumpyrofosfat och ca 30% annat (ex majsstärkelse)
-vinäger (vitvinsvinäger, äppelcidervinäger) (förgasare mm i mässing / koppar) (mycket svag koncentration)
-acetonbad för fotogenrester
-maskindisk
Skriv svar