primus 991

taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

primus 991

Inlägg av taxidriver »

Har äntligen fått köpt min första lyckta. Det blidde en primus 991 med renoveringsbehov och sprucket glas =(. Undrar om nån vet vad det är för diameter och höjd på glaset till en sådan och vad det kan kosta med ett nytt? eller kanske nån här som har nått begagna/nytt att sälja till mig
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1524
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: primus 991

Inlägg av jukka_t »

taxidriver skrev:Har äntligen fått köpt min första lyckta. Det blidde en primus 991 med renoveringsbehov och sprucket glas =(. Undrar om nån vet vad det är för diameter och höjd på glaset till en sådan och vad det kan kosta med ett nytt? eller kanske nån här som har nått begagna/nytt att sälja till mig
Orginalglas till 991 är svårt att få tag på.

Det är samma storlek som till Optimus 200/1200, dom finns på tradera hela tiden och går ofta under hundralappen.

Tror att detta är ett 200 glas:
http://www.tradera.com/Lampglas-optimus ... _113738242

Fogas har säkert oxo, det ärju lite trevligare om man hittar ett utan Optimuslogga.

SL!
Jukka
taxidriver
Inlägg: 586
Blev medlem: ons 05 maj 2010, 08:47
Ort: Uddevalla

Re: primus 991

Inlägg av taxidriver »

Jo de får ju gärna stå primus på glaset, funkar även med glas utan logga på. Och i dag fick jag hem lycktan..Dom som skickade den hadde tyvär inte tömt tanken på den innan dom packade ner den...räkna ut resten själva + att det var riktigt gammalt bränsle i den (årgångs fotogen modell ä)

Verkar som att förgasar röret saknas (det böjda röret mellan brännaren och strumphållaren) Skulle va trevligt att få tag på ett som e begagnat
Skriv svar