Renovering av Primus 1020

Alex
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 11:51

Renovering av Primus 1020

Inlägg av Alex »

För många år sedan hade jag en stormlykta, köpt på Claes Ohlsson. Denna förolyckades tyvärr och sedan dess har jag gått och fungerat på att skaffa en ny. Igår hittade jag denna lampa på Degeberga marknad för 420kr, och slog till direkt. Om jag har tolkat koderna på undersidan rätt är detta exemplar från 1939, allt verkar vara orginal så när som på det svarta vredet som jag tror är i plast.

En servicesats är beställd från fogas, och ett gäng strumpor, "300-350 CP" likaså. Brukar man behöva byta backventilen i pumpen? Annars tror jag att jag har allt på väg. Fungerar vanligt "lysfotogen" från biltema till denna lampa? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000033852/


Bild
Bild
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör
Inlägg: 1522
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 08:41
Ort: Göteborg

Re: Renovering av Primus 1020

Inlägg av jukka_t »

.

>Välkommen till forumet Alex.

Din lampa ser bra ut på alla sätt, blir nog kanonbra med lite pyssel.

Som bränsle är det Lysfotogen som användes, jag själv har inte
kört Lysfotogen i mina på många år, den blev helt enkel för dyr.

Jag kör med Tändvärska från Willys och på senare till från Dollarstore.
Fungerar bra och är petroliumbaserad.

Lycka till med renoveringen.

SL!
Jukka
Alex
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 11:51

Re: Renovering av Primus 1020

Inlägg av Alex »

Tack!

Jag har börjat att putsa upp delarna, och mycket av lystern går att få tillbaka.

Bild

Jag är lite fundersam över "skruvventilen", den går att skruva fritt åt varje håll utan att ta emot något stopp eller att gå "in eller ut". Är det normalt?

Bild
Alex
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 11:51

Re: Renovering av Primus 1020

Inlägg av Alex »

Ok, nu förstod jag principen för hur gaspådraget fungerar!
Alex
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 11:51

Re: Renovering av Primus 1020

Inlägg av Alex »

Rensnålsstången gick tyvärr av när jag lossade rensnålen, jag har fått löda samman de båda ändarna, förhoppningsvis ska detta fungera. Jag misstänker att det är omöjligt att hitta en ny stång.

Bild

Förgasarröret var sotigt på insidan, så detta gjordes rent ordentligt, men jag går helt bet på bottenventilen. Jag har gjort några enkla försök med egentillverkade verktyg, men det behövs nog ett "riktigt". Förhoppningsvis fungerar den som sitter där ett tag till.
Alex
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 11:51

Re: Renovering av Primus 1020

Inlägg av Alex »

Tyvärr höll inte lödningen för temperaturerna i förgasarröret utan rensnålen lossnade, mosades och flödade lampan med fotogen som sedan spräckte glaset. Tyvärr finns just denna rensstång som reservdel längre att få tag i.
Användarens profilbild
Christianm
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 30 dec 2013, 07:28
Ort: Kungälv

Re: Renovering av Primus 1020

Inlägg av Christianm »

Skall se om jag har en,har en reservdelslampa stående.
Återkommer i kvällningen.

Med vänlig hälsning
Christian
Användarens profilbild
Christianm
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 30 dec 2013, 07:28
Ort: Kungälv

Re: Renovering av Primus 1020

Inlägg av Christianm »

Hittade grejor med en gång.
Hade ingen rensnål över men den går väl att få tag i,hittade även ett halvbuskigt mica glas om du vill a så länge.

/Christian
Alex
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 11:51

Re: Renovering av Primus 1020

Inlägg av Alex »

Hej!

Stort tack! Men jag hittade dock precis en rensstång på Tradera :) Beställt nytt glas och 2st nya nålar för att göra ett nytt försök.

Däremot behöver jag ett verktyg för att komma åt backventilen, jag har provat med lite enklare hemmagjorda prylar men det fungerar inte. Säljs det verktyg som passar någonstans?

Med Service-kittet kom en bit fläta, är det någon som vet var denna ska sitta? tror den är benämnd "box tätning".

//Alexander
Användarens profilbild
Christer
Inlägg: 292
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 17:54

Re: Renovering av Primus 1020

Inlägg av Christer »

Box-tätning används i packboxar. Alltså för tätningen till rensnålsaxeln.
Det är ju en liten packbox du har där.
Original användes små grafitpackningar som man trädde på axeln innan man skruvade dit muttern. Man kan se att du har kvar dessa när man kollar bilden där du har rensnålsmuttern i handen.
Flätan är förmodligen någon eftermarknadsgrej, men är materialet rätt så funkar det säkert lika bra.

Varför måste du ha ut backventilen ur pumpen?
Tidigt frågade du ju om man normalt behöver byta den, så det tolkar jag som om du egentligen inte har konstaterat att den är kass.
Funkar den så sitter den ju givetvis bra där den redan är.

Måste du ha ut den så är hemgjorda verktyg i allmänhet bättre än det vanliga originalverktyget.
Leta upp en stålbit som går in i pumpröret och slitsa upp en fem millimeter bred skåra i ena ändan.
Ungefär som jag har gjort med den här gamla huggmejseln (Ovanför ser du det "blöta" originalverktyget) du kan se i bilden här nedanför.
Bara att vrida med en skiftnyckel.
Alternativt sätta fast verktyget i ett skruvstycke, och sedan placera pumpen uppifrån och använda händerna till att trycka ner tanken så att ventilen bottnar väl mot verktyget, och samtidigt vrida hela tanken.
tool.jpg
tool.jpg (28.9 KiB) Visad 15339 gånger
Senast redigerad av Christer den ons 20 jul 2016, 18:52, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar