Sida 2 av 3

Re: Renovering av Primus 1020

Postat: ons 20 jul 2016, 18:52
av Christianm
Mitt orginalverktyg ser precis lika böjt och eländigt ut,gjorde ett likadant Heavy duty,funkar betydligt bättre.
Då lägger jag in prylarna i skåpet igen.
Om bottenventilen fungerar hade jag inte rört den,det är som min gamla Corvette,rör inte den skit som funkar :lol:

Trevlig kväll
Christian

Re: Renovering av Primus 1020

Postat: ons 20 jul 2016, 19:35
av Alex
Tack för tipsen! Tyvärr verkade det som att bottenventilen slutade fungera i samband med mina tändningsförsök tidigare idag, nu åker pumphandtaget upp av trycket. Jag får se om jag kan hitta någon spillbit och tillverka ett verktyg!

PS. Hakade på detta med stormlyktor och köpte en Petromax 500 som nu står och lyser upp i trädgården

Bild

Re: Renovering av Primus 1020

Postat: tor 21 jul 2016, 15:13
av Alex
Nu har jag gjort ett antal försök med olika hemmatillverkade verktyg. Ämnet har varit en M16 gängstav som precis passar i hålet. Tyvärr är bottenventilen runddragen och erbjuder inte så mycket grepp att det går att få grepp om den och skruva loss den.

Re: Renovering av Primus 1020

Postat: tor 21 jul 2016, 17:13
av Alex
Äntligen gick det! Gängstaven skruvade liksom ut sig när man vred den mot-urs, så jag knackade helt enkelt ut backventilen. Backventilen har en liten spricka, från ena hålet upp mot gängorna, får se om detta är ett problem.

Bild
Bild

Re: Renovering av Primus 1020

Postat: tor 21 jul 2016, 17:40
av Christianm
Trägen vinner :twisted: .
/C

Re: Renovering av Primus 1020

Postat: tor 21 jul 2016, 18:25
av Alex
Japp! Nu är alla packningarna bytta, och allting verkar hålla tätt, även backventilen och packboxen. Den nya stången och rensnålen borde dyka upp om någon dag, så då kan arbetet fortsätta!

Re: Renovering av Primus 1020

Postat: tor 21 jul 2016, 20:16
av Alex
En mer allmän fråga, hur är trottlingsbarheten på dessa lamporna? Jag tycker det är jättesvårt att köra ngt annat än fullgas, man måste sitta och justera hela tiden, eller är tanken att man enbart ska köra fullgas?

Re: Renovering av Primus 1020

Postat: fre 22 jul 2016, 12:58
av stepside55
Hej Alex, jo tanken på de flesta lyktorna är att man kör på fullgas hela tiden, det finns några stycken som är gjorda för att man ska kunna variera men det är inte många. Det är värmen som får nätet att glöda inte lågan i sig.
mvh
Joakim

Re: Renovering av Primus 1020

Postat: fre 22 jul 2016, 16:36
av Alex
Nu har jag testat min Petromax, på 500ml(tanken är på 1liter) och 3bars starttryck så brinner den i 3h och 10min, och har cirka 1,5bar kvar när bränslet börjar ta slut. På botten var det ungefär 75ml kvar när den började sörpla. Det borde betyda att 425ml förbrukas med ca 2.25ml/minut dvs 30mg/s = 1,26kW i total förbrukning i genomsnitt.

Om lyktan går ner till 1bar, så borde 600ml vara optimal fyllnadsmängd, och ge en brinntid på ca 4h. Under testet fick jag dock igensatt munstycke ett par gånger, lite snurrande på ratten löste det dock.

Re: Renovering av Primus 1020

Postat: sön 24 jul 2016, 14:25
av Alex
Nu har jag fått hem alla delarna och provat, men lyckas inte få rensnålen tät. Även om rensnålen är helt uppe(vredet tar emot på max) så läcker det igenom fotogen som gör att den blir omöjölig att tända. Hur får man egenteligen den tät? På min Petromax tror jag att där är en ventil i botten på tanken också.